Zelf sport ik een paar keer per week buiten de deur, als ik thuis ben kun je mij voor een sportieve game meestal wel uit mijn luie bureaustoel krijgen. De game UFC Personal Trainer voor de Xbox 360 Kinect heb ik voor jullie getest, en van lui in je bureaustoel blijven zitten is absoluut geen sprake!

Op het moment dat ik start met de game begin ik al vrij snel het idee te krijgen dat deze game in de verste verte niet lijkt op de sportgames die ik normaal speel. Als ik dan ga kijken wat UFC betekent, dan wordt er een hoop verklaard. UFC betekend namelijk Ultimate Fighting Championship.

Na het instellen van de Kinect mag ik aan de slag. Eerst begin ik met wat rustige oefeningen die al snel een heel stuk pittiger worden. Na een zestal oefeningen verwacht mijn coach dat ik zomaar ff opspring vanuit opdruk stand en mijn knieën onder me zet. Geloof me, het effect voor de buitenwereld is hilarisch en voor mij is deze move echt niet “zomaar” uit te voeren zoals die dude op mijn scherm doet overkomen. Ze verwachten dat je lenig en op en top in conditie bent.

De oefeningen zijn ondanks mijn paar keer per week sporten toch best moeilijk. Ik krijg ze met moeite uitgevoerd. Je moet echt een fanatiek sporter zijn in een zwaardere sport, cardio fitness alleen is niet voldoende. En die trainer heeft makkelijk praten! De oefeningen gaan snel achter elkaar door. Voordat je even op adem mag komen en een slokje water mag drinken moet je eerst even flink door bikkelen.

Ik vind de game persoonlijk tegenvallen. Het is meer gericht op de mannelijke gamer heb ik het idee. Ik vind de oefeningen ook erg zwaar en je krijgt weinig rustpauze. Je moet een behoorlijke conditie hebben en aardig lenig zijn wil je de goedkeuring krijgen van je coach. Als je niet goed in beeld te zien bent begint je coach gelijk te zeuren waar je zit. Dit zijn dingen waar ik me hartstikke aan kan irriteren tijdens ene game. Het genre van je oefeningen zijn veelal richting vechtsporten, zo moet je regelmatig tegen een boksbal slaan.

Grafisch gezien is de game ok. Ik kan er weinig bijzonders van maken. Alles is netjes afgewerkt, ik vind de game alleen qua kleuren wat somber. Wat ik wel mooi afgewerkt vind is het lichaam van je coaches. Het is niet gehoekt of iets dergelijks, het zou een echt persoon voor je kunnen zijn. Het is reëel gemaakt.

Mocht je nog twijfelen of je de game wil aanschaffen, houdt er dan rekening mee dat de game meer gaat richting vechtsport. Het is geen fitness game waarbij je wat step oefeningen doet of moet hardlopen. Het is een pittige sportgame. Let ook op dat je de Kinect nodig hebt en dat je genoeg ruimte hebt om met de Kinect te spelen. Je hebt nogal wat plek nodig en om te voorkomen dat je jouw tv sloopt of je been stoot tegen een tafelpunt is het echt aan te raden voldoende ruimte te hebben. Score:Gameplay: 7/10Fun: 6,5/10Levensduur: 6/10Graphics: 7/10 Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 6,7