Een Wii Fit game voor kinderen moet je natuurlijk spelen met kinderen. Ik nodigde mijn neefje en nichtje uit om me te helpen met de game Nickelodeon Wii Fit game. Samen gingen we op avontuur met Dora, Diego de Backyardigans en Kai–Lan.Het is natuurlijk erg spannend om een game uit te mogen proberen. En voor mij een gepuzzel want je moet zorgen dat de game start en je hem ook kunt spelen. Helaas gewapend met maar één controller omdat ik zo vergeetachtig was om de andere controller op te laden konden we hier in huis aan de slag met de game.

Voordat je kan spelen ben je wel even bezig. Helaas tot ongenoegen van de kids. Maar als ze eenmaal bezig zijn gaat het ook vanzelf. Je kunt een profiel aanmaken waarbij je de naam, lengte en gewicht moet invoeren en een plaatje kiezen. Van daaruit kun je starten met allerlei minigames. Je kunt kiezen met wie je de minigames speelt. je kan dan kiezen uit Dora, Diego, Kai-lan en The Backyardigans. Ieder personage heeft zijn eigen mini-games. Je kunt ook mini-games spelen met alle personages samen. Tijdens de mini-games maak je gebruik van zowel de Wii-Controller als het Wii BalanceBoard. Voordat je start met de mini-games krijg je eerst een uitleg. De uitleg die gegeven word is gelukkig wel heel duidelijk. Even dacht ik dat ik er de hele tijd bij moest blijven zitten en uitleg geven maar gelukkig is dit het geval niet. De stem die uitleg geeft doet die op een rustige manier in combinatie met plaatjes. Ook een extra uitleg dat de kids niet mogen springen op het BalanceBoard is een must want ze springen erg gemakkelijk zonder het in de gaten te hebben.

Zoals al eerder aangegeven heeft iedere personage heeft zijn eigen soort game. Zo heeft Dora allerlei games met hoepels en springstok spelletjes die bij haar personage passen. Diego daarentegen heeft weer hele stoere games zoals kano varen en het redden van dieren. Zo heeft ieder personage dus een eigen game genre. Ik kon wel merken waar ze hier in huis het meeste fan van waren aangezien ik uren naar Dora en Diego games heb mogen kijken. The Backyardigans en Kai-Lan games kwamen een stuk minder aan bod.

Een tijdje terug heb ik een berichtje op hyves geplaatst dat ik de game mocht gaan testen. Iemand die ik kende heeft de game ook aangeschaft voor de kids. Ze gaf aan dat de game voor de wat jongere kinderen toch nog behoorlijk lastig was. En omdat het zo lastig is kiezen de kleine gamers onder ons toch vaak voor dezelfde games die ze begrijpen en uiteindelijk gaan vervelen. Ook is het voor een 3-jarige gamester behoorlijk intensief en het begin gedeelte is voor peuters erg lang.Wat mij zelf opviel was het switchen tussen het BalanceBoard en de Wii-controller bij games. Je moet zelf constant paraat staan om te helpen. De kleintjes begrijpen niet altijd hoe het BalanceBoard aan moet en telkens opnieuw moet het BalanceBoard ingesteld worden. Voor de 8-jarige gamester is dat duidelijk ze kan ook al lezen maar voor de 5-jarige gamer moeilijk te begrijpen hij weet ook niet wat hij moet doen.

De game is een leuke game om kids een middag mee bezig te houden maar gemakkelijk is hij niet. De leeftijd waarop ze de game begrijpen ligt wat hoger omdat het kunnen lezen toch wel handig is. Echter vindt deze leeftijd weer hele andere dingen leuk omdat ze al wat ouder zijn. Over het grafische deel van de game zal ik niet beginnen in de review. Het is weinig bijzonders. De game is voor de Wii, dus erg sterk zijn de graphics al niet. Laten we het erop houden dat de game er vrolijk uitziet en alles duidelijk te zien is. Precies zoals het hoort. Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat de doelgroep waar de game voor gemaakt is het zoveel boeit of het beeld helder is en alles er super mooi uitziet. Ze hebben veel te weinig geduld om hierop te letten. Score:Gameplay: 7/10Fun: 6/10Levensduur: 6,5/10Graphics: 6 /10 Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 6,5