Dance Dance Revolution games vind ik altijd wel erg leuk om te spelen. Een straf is het dus zeker niet als ik DDR Hottest Party 4 op mijn deurmat vind. Tijd om eens te kijken of mijn heupen nog los genoeg zijn!Tot nu toe heb ik bijna alle delen van deze game gespeeld. Deel één en deel twee waren erg leuk. Deel drie heb ik nooit gespeeld. Ik was dus behoorlijk nieuwsgierig naar deel vier. Op het moment dat ik start kan ik al gelijk een paar notities maken. Jeetje, de stem die je hoort bij de start van de game is behoorlijk irritant omschrijven waarom kan ik niet, je zult me begrijpen als je het zelf hoort. Gelukkig komt er snel een andere stem in de plaats want mijn nekharen vliegen rechtop van de eerste stem.

Op het moment dat je de intro gehad hebt kom je in een keuze menu waarin je kan kiezen welke modi je mee van start gaat. De game kent verschillende modi. Zo kun je kiezen uit de Dance mode, Work-out mode, Wii BalanceBoard mode, training mode en DDR school. De namen spreken voor zich. Bij de Dance Mode start je met dansen. Je laat je moves zien via je controller en nunchuck. Ook kun je ervoor kiezen om gewoon ‘origineel’ te dansen. Dit houdt in dat je alleen met de dansmat danst.

Bij de work-out mode kun je een work-out ondergaan. Zo kun je ervoor kiezen om calorieën te verbranden of om een bepaalde tijd te trainen. Je moet hier een aantal gegevens van jezelf invullen zodat je ook baat hebt bij de work-out mode.

Ditmaal heeft Konami ervoor gekozen om de gamer niet alleen te laten dansen via de Dance Dance Revolution stijl. Ze hebben namelijk een Wii BalanceBoard mode toegevoegd aan de game. Hierbij maak je gebruik van je BalanceBoard. Ik moet eerlijk zeggen dat het niet gemakkelijk is. Je krijgt bij de start ook geen uitleg level en je moet zelf maar een beetje uitzoeken welke moves je moet maken om een nummer uit te spelen. Naast deze mode heb je nog de DDR schoolmode. De titel spreekt voor zich in deze mode leer je de basis van het DDR dansen. Zoals ik al zei vond ik de game Hottest Party één en twee leuke games. Het waren niet de DDR games zoals de originele Dance Dance Revolution games die Konami uitbracht voor de PlayStation 2 maar ze waren toch wel erg leuk. Maar dit deel is heel anders doordat je veel meer bezig bent met dansen. Je danst ook met je armen mee op een uitgebreidere manier als de eerdere delen. Ook de toevoeging van de BalanceBoard is een zeer leuke aanvulling op deze game.

Hoewel bovenstaande heel positief is vind ik dat de game toch een klein aantal minpuntjes heeft. De game lijkt nog maar heel minimaal op Dance Dance Revolution zoals je het kent. Dit vind ik wel jammer. Soms omdat de game wel DDR in de titel heeft staan. Wat me verder opvalt, is dat bij de BalanceBoard mode heel weinig uitleg gegeven wordt. Ik voel me een beetje aan mijn lot overgelaten en weet totaal niet welke moves ik moet maken. Ook kun je tijdens het dansen niet tussentijds stoppen. Je moet hoe dan ook het nummer waar je mee bezig bent afmaken. Ook al doe je het heel slecht, het nummer gaat ongestoord door je zult het toch af moeten wachten of je Wii hardnekkig moeten uitzetten.

Qua looks ziet de game er gaaf uit. Ik vind de layout die Konami gebruikt heeft heerlijk ‘girly’. Je ziet ontzettend veel roze voorbij komen. En natuurlijk vind ik dat niet verkeerd om naar te kijken. Ook de karakters die weer gebruikt zijn om te dansen zien er leuk uit. Soms vind ik wel de dansjes die de karakters doen er wat vaag uitzien. Maar ondanks dit laatste heeft Konami de game weer vrolijk gemaakt. De muziekkeuze voor deze game vind ik persoonlijk totaal niet passen bij een Dance Dance Revolution game. Als ik aan deze games denk dan verwacht ik hele andere nummers. Maar in deze game zie je artiesten als Jason Mraz, Lady Gaga en Kelly Clarkson onder andere voorbij komen. Dit is iets wat ik totaal niet verwacht had.

In Hottest Party 4 vindt je weinig terug van het originele Dance Dance Revolution wat we kennen van de Playstation 2 games en arcadehal games van vroeger. Maar dat wil niet zeggen dat deze game niet leuk is. Konami is een hele andere weg ingeslagen wat deze game betreft. Je kunt veel meer onder andere het gebruik van het BalanceBoard wat ik persoonlijk een erg leuke toevoeging vind. Mocht je deze game willen halen en van top 40 muziek houden dan is deze game dat zeker waard. Score:Gameplay: 7/10Fun: 6,5/10Levensduur: 6,5/10Graphics: 6,5/10 Originaliteit: 6,5/10Totaalscore volgens reviewer: 6,6