Als ik het heb over the King of Pop weten jullie waarschijnlijk allemaal over wie ik het heb. Over de legende Michael Jackson natuurlijk. Ubisoft heeft recentelijk de game Michael Jackson The Experience uitgebracht voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Ik heb voor jullie de PS3 versie mogen spelen.

Michael Jackson is een idool voor miljoenen fans, een icoon in de popmuziek. Al sinds zijn kinderjaren actief met zingen en dansen. Ik kan er een heel verhaal over schrijven. Over deze legende die te jong is overleden en dit terwijl hij weer bezig was om grote concerten te geven. Nadat hij er niet meer was besloten tv-makers en game ontwikkelaars hierop in te haken. Zo kwam er een programma ‘My name is Michael’ en besloot gameontwikkelaar Ubisoft om de game ‘Michael Jackson the Experience’ uit te brengen.

In de game neemt Ubisoft je mee in de muzikale wereld van Michael Jackson, waarbij zang en dans centraal staan. De intro’s en het menu passen helemaal thuis in de wereld van de King of Pop. Het concept van de game is Singstar game-achtig. Je kunt uit verschillende nummers kiezen die je zowel kunt zingen of dansen.

Wat mij wel tegenvalt is de keuze uit het aantal nummers. Het zijn er niet veel en ik ben niet zo heel erg thuis in de nummers van Michael Jackson, dus voor mij zijn er eigenlijk maar twee nummers die ik echt ken. Maar dat laat de pret niet drukken. Over het zanggedeelte is eigenlijk niet zoveel bijzonders te vertellen. Je zingt mee met het nummer, de toonhoogte wordt aangegeven en de tekst komt voorbij onderin je beeld. Je kunt natuurlijk wel Trophie’s halen met het zingen en enorm je best doen om een echte ster te worden.

Het dansgedeelte van de game is erg leuk. Het concept is hetzelfde als bij de Just Dance games van Ubisoft. In het midden zie je Michael zijn bewegingen doen en aan de zijkanten zie je op een makkelijke manier uitgelegd staan hoe je de bewegingen moet maken. En ten opzichte van een eerdere dansgame die ik met de PlayStation Move gedaan heb, worden mijn bewegingen heel goed geregistreerd wat ik niet verwacht had naar mijn vorige ervaring met een dansgame. Een compliment voor de makers van de game!

De dansjes zijn heel variërend en je kunt ze makkelijk en normaal spelen. Je krijgt ook echt zin om mee te swingen met de moves van Michael. Het scheelt dat ze goed overeen komen met de mannetjes aan de zijkant van het beeld die de bewegingen voordoen. Denk niet van “dat doe ik wel even”, want de game vraagt wel iets meer dan houterige bewegingen. Je moet echt met de muziek meedoen, wat lekker intensief werkt.

Leuk is ook dat je kunt zingen en dansen te gelijk. Hiervoor moet je wel wat beter zijn in de game hoor! Ik merk zelf dat ik het toch nog pittig vind om het los van elkaar te doen zodat ik me op 1 ding kan focussen. Hier gaat ook echt oefening aan vooraf, want je moet of de dansmoves goed kennen of de tekst uit je hoofd kennen. De game is een game die voor de female-gamer erg leuk is om te spelen. Waarvoor de game ook erg leuk kan zijn is voor een avondje met bezoek. Je kunt de game namelijk met 1 tot 4 spelers spelen. Mocht je dus eens wat anders willen doen dan een avondje Monopoly, dan is deze game zeker leuk om op te zetten. Want zeg nou zelf, wie kent Michael Jackson nou niet?

Wat betreft de beelden vind ik de game wat tegenvallen. Je ziet alleen maar een getekende Michael voorbij komen. Voor het dansen is dat wel fijn, want meedansen met een videoclip is natuurlijk heel anders. Ik had het wel leuker gevonden bij de zing modi om de orginele video clip te zien in plaats van de getekende Michael Jackson. Verder heb ik meer het idee dat ik een Wii game speel, het ziet er allemaal “eenvoudig” uit. Ik mis het grafische wat ik van PlayStation 3 games gewend ben. Maar ondanks dit ziet de game er netjes verzorgd en afgewerkt uit. Qua Graphics heb ik weinig op of aan te merken. Kortom, mocht je twijfelen om deze game aan je collectie toe te voegen dan zou ik zeggen: go shopping en neem hem mee. Haal je ook lekker een wijntje of wat anders te drinken erbij en nodig wat vrienden uit om samen deze game te spelen, want hij is zeer zeker de moeite waard! Score:Gameplay: 8/10Fun: 8/10Levensduur: 7/10Graphics: 7/10 Originaliteit: 8/10Totaalscore volgens reviewer: 7,6