Hoe schrijf je een compacte, krachtige review over een giga game zoals World of Warcraft. Ondanks dat het maar om een uitbreiding gaat is kan ik er wel uren over vertellen. Ik neem jullie gewoon mee op mijn avontuur en hoop dat ik je een goed beeld kan geven van de nieuwste uitbreiding World of Warcraft: Cataclysm.World of Warcraft is al ruim zes jaar een ontzettend populaire game over de hele wereld. De game kent miljoenen gamers die elke dag online zitten. Eerder kwamen de uitbreidingen The Burning Crusade en Wrath of the Lich King. Dit keer veranderd World of Warcraft zoals de gamers het kennen, de mooie gebieden en werelden worden verwoest door Deathwing. Deathwing, de vader Neferian, wist te ontsnappen en vloog zijn vrijheid tegemoet. Dit is ten koste gegaan van grote steden en gebieden die een flinke metamorfose ondergingen door de vernielingen die hij aan heeft gebracht. Gebieden en QuestenIn deze uitbreiding zijn er nieuwe gebieden toegevoegd aan zowel Azaroth als Kalimidor. Zo heb je in Azaroth de Twighlight Highlands erbij gekregen en in Kalimidor Mount Hyjal en Uldum. Ook tussen beide landen in heeft de uitbreiding voor een heel nieuw, maar prachtig onderwatergebied gezorgd: Vashj’ir heet dit gebied. Maar ook in de Maelstrom kun je terecht komen. Het gebied dat ver onder de zeespiegel en diep onder de grond te vinden is, biedt je ook nog de mogelijkheid om te questen.

De game kent natuurlijk duizenden nieuwe quests. Een nieuwe manier van questen heeft Blizzard toegevoegd aan deze uitbreiding. Je begint op een plek waar je telkens 1 of 2 quests krijgt. Op het moment dat je de quests gedaan hebt, stuurt de questgiver je weer naar een nieuwe plaats om verder te gaan. De gebieden zijn nieuw en zien er weer spectaculair uit.

Zo noemde ik eerder al Vashj’ir, dit is een onderwater gebied en is ontzettend groot. In het onderwatergebied heerst de Naga en gaat de questreeks die je start grotendeels om hen. Door middel van questen leer je snel over de bodem van de zee te lopen en uiteindelijk heb je een eigen onderwatermount in de vorm van een zeepaardje. Gelukkig hoef je daar niet weer duizenden goldstukken aan uit te geven om deze te mogen krijgen.

Een ander begin gebied is Hyjal. In Hyjal kom je een oude bekende uit Molten Core tegen: Baron Geddon. Hyjal is een Night Elf gebied met prachtige omgevingen in een mysterieuze stijl. Ik kan natuurlijk uren vertellen over alle gebieden, maar ik beperk me een beetje tot de belangrijkste kenmerken uit een gebied. Nadat je hier klaar bent of een hoger level bent natuurlijk, kun je terechtkomen in Uldum. Uldum ligt in de buurt van Tanaris. Hier ga je op pad in een grote woestijn met vele tempels en geheimen. Je helpt de koning met zijn missie om vrij te komen.

Over Deepholm kan ik jullie helaas niet zo veel vertellen. Dit gebied heb ik zelf nog niet goed uitgepluist. Wel hebben ze een aparte manier bedacht om daar te komen. Via de Maelstrom val je meters diep naar beneden naar de kern van de aarde waar je weer op pad kunt om je quests te doen.

Het gebied ligt diep onder de grond en het is een erg donkere omgeving. Verder heb je nog de Twiglight Highlands waar je de oorlog aan gaat met de Twiglights Hammer. Deze leden van deze groep zijn aanhangers van Deathwing.

Maar niet alleen de nieuwe gebieden zijn nieuw in deze game, ook de omgevingen zijn compleet veranderd. Zo staat bijvoorbeeld Thousand Needles bijna volledig onder water en heeft Westfall een complete verandering ondergaan. Maar ook de Night Elf gebieden zijn verwoest door deathwing en staan deels onder water. En de Alliance capital city Stormwind is uitgebreid. Ik zou zeggen, vlieg zelf eens rond in de gebieden, want het is nu mogelijk om op je flying mount te vliegen in deze gebieden. De veranderingen zijn enorm.

ProfessionsJe huidige professions kan je hoger levelen tot de max van 525 skill. Daarnaast is er een totaal nieuwe bezigheid aan toegevoegd: Archaeology! Dit is een secondary profession, net zoals fishing en cooking. Als je eenmaal deze profession hebt geleerd kan je op je wereldmap de digsites vinden door de schepjes die erop staan.

Door het kunnen vliegen in heel Azeroth ga je van de ene digsite naar de andere. Je kunt verschillende dingen opgraven, van vier verschillende rassen; Night Elf, Dwarf, Troll en Fossil. Deze opgravingen kan je sparen of oplossen en items mee krijgen. Dit kan variëren van nutteloze troep tot een compagnion, mount en wapens en dergelijke.

Mocht je deze profession gaan levelen, dan geef ik je de tip om dit te doen als je veel tijd over hebt, je bent namelijk nogal even bezig. Hiermee vlieg je van de ene kant naar de andere kant in Kalmidor en Azaroth en voordat je iets nuttigs gevonden hebt ben je ook wel een hele tijd verder. Inmiddels heb ik skill 240 en het enige wat ik gevonden heb is zooi.

Worgens en GoblinsBuiten het levelen van je eigen karakter heb je ook nog de mogelijkheid om een nieuw karakter te maken. De uitbreiding biedt de speler de mogelijkheid om een Worgen of Goblin te maken. De karakters zijn nieuw toegevoegd. Als Goblin kun je Warrior, Deathknight, Warlock, Mage, Hunter, Rogue, Shaman en Priest spelen. Je begint in het gebied in de Maelstorm waar de Goblins gestrand zijn.

Bij de Worgens begin je in Gilneas en kun je kiezen om Warrior, Deathknight, Hunter, Mage, Rogue, Warlock, Priest of Druid te spelen. Je begint in een amish dorpje als human, maar je wordt gebeten door een weerwolf en in de loop van de levels verander je in een weerwolf. Maar je bent geen slechte weerwolf.

Je hoeft natuurlijk niet helemaal bij level 1 te beginnen, Blizzard bied de mogelijkheid om je karakter om te zetten tegen betaling. Je kunt bijvoorbeeld je Human Mage inwisselen voor een Goblin Mage of een Worgen Mage.

InstancesNatuurlijk brengt een nieuwe expansion een aantal nieuwe instances en raids met zich mee, maar ook oude instances komen er terug. Zo kun je de instance Shadowfang Keep en de Deadmines op heroic modus spelen. Maar naast de oude bekende zijn er natuurlijk in de nieuwe gebieden verschillende instances toegevoegd. Ik ga ze niet allemaal omschrijven, maar kan jullie wel vertellen dat de instances een hoop minder trash hebben of de mogelijkheid om op een leuke manier trash uit te schakelen, zodat het een stuk sneller gaat. Helaas is het eindeloze probleem van de lange queue’s nog steeds niet opgelost. Ook de heroic modus van verschillende instances is wat aan de moeilijke kant. Je moet aardig je best doen om alles bij te benen met de gear die je krijgt op het moment dat je net komt kijken.

Maar ondanks de negatieve puntjes zien de nieuwe instances er weer erg goed uit. Zo heb je in elk nieuw gebied 1 of meerdere instances. En wat een groot pluspunt is, is dat er minder trash is. En de bossfights zijn goed en snel te begrijpen. PVPIn het player vs player gebeuren zijn een aantal wijzigen geweest. Je kunt natuurlijk je oude vertrouwde battlegrounds spelen, zoals Altrac Valley, Warsong Gulch, Arathi Basin, Eye of the Storm, Strand of the Ancients, Wintergrasp en Isle of Conquest, maar er zijn ook nieuwe battlegrounds toegevoegd aan de game. Tol Barad is vergelijkbaar met Wintergrasp. Je kunt de battleground 1 keer in de zoveel tijd spelen. Je speelt of defense of je valt aan. Je moet je ford verdedigen en zijn 3 bases, of je zorgt met je medespelers dat je het fort in handen krijgt. Een beperkt aantal spelers word hiervoor geselecteerd. Door middel van een queue kom je binnen.

Ook Twin Peaks is een nieuwe battleground die zich afspeelt in de Twiglight Highlands. Dit is een 10vs10 battleground. Hier is het de bedoeling dat er vlaggen gecaptured worden van 3 bases. In the Battle for Gilneas vecht je in het worgen gebied. Het gaat over de strijd tussen de worgen en de forsaken om de worgen stad Gilneas. In de battleground moet je gebouwen capturen die je vervolgens moet defenden om te winnen. Hoe langer ze in je bezit zijn, hoe meer punten je krijgt en vervolgens wint.

GuildachievementsJe kunt met je guild ook guildachivements halen in deze expansion. Zo kun je bijvoorbeeld speciale items kopen en verdienen. Je moet wel een bepaalde reputatie hebben met je guild wil je in aanmerking komen om spullen te halen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende heirbloom items of recepies die je nodig hebt om te koken. En hoe meer guildachievements je guild haalt, hoe meer dat erbij komt.

MeningIk vind World of Warcraft: Cataclysm weer een echte aanwinst op de game. Doordat er zoveel mogelijkheden zijn verveel je jezelf geen seconde en zelfs nu Cataclysm al een aantal weken uit is kun je nog genoeg doen in-game. Tijdens het schrijven van de review heb ik zelfs een heel groot aantal dingen helemaal niet benoemd. Zoals wij binnen de crew al zeggen: “See it yourself”, je blijft namelijk eeuwig ontdekken. We hebben bijvoorbeeld de raid instances niet eens benoemd. Ik speel zelf casual, maar als raider is er ook nog eens ontzettend veel te beleven. Ook grafisch heb ik weinig benoemd, maar daar vind ik eigenlijk weinig verandering in te zien. Wel neemt de game je nu veel meer mee in verhalen wat ik een groot pluspunt vind. Je krijg nu veel meer mee van de game zelf wat eerder niet zo was. Ik vind mijn review wel mooi geweest nu. Ik ben zelf helemaal enthousiast over de game en niet alleen ik, maar vele spelers met mij. Wij gaan lekker terug in-game om voor onszelf verder te spelen. Ik zou zeggen, mocht je gestopt zijn en World of Warcraft missen? Ik zie je wel weer terug in-game, want ik zie geen reden om je tegen te houden! Nu blijft er niets anders meer over dan de game te beoordelen met punten. Een hele dikke 9 krijgt de game van mij! Score:Gameplay: 10/10Fun: 10/10Levensduur: 9,5/10Graphics: 9,5/10 Originaliteit: 9,5/10Totaalscore volgens reviewer: 9,7