Snark Busters is een nieuwe serie binnen de Denda Games. Dit houdt natuurlijk in dat er weer ongelofelijk veel in gepuzzeld moet worden en er een volledig nieuw verhaal begint.

Kira RobertsonDe game laat je in de schoenen staan van Kira Robertson, een leuk en vooral ondeugend meisje. Samen met haar vrienden maakt ze weddenschappen die er voor zorgen dat ze de helmen van politiemannen steelt. Op haar kamer heeft ze dan ook een geheime deur waar alle helmen als trofees staan uitgestald. Haar vader is het er niet helemaal mee eens dat Kira Robertson zo rebels is en is met name bang voor zijn naam. Haar vader is een rijke zakenman en sluit Kira op in haar kamer.

Kira baalt ervan dat ze opgesloten zit in haar kamer en probeert te ontsnappen tot dat ze via een papieren vliegtuigje uitgenodigd wordt om zich aan te sluiten bij de Snark Busters. De Snark kan via de spiegel in verschillende werelden komen, maar niemand heeft hem ooit kunnen vangen. Kira is ontzettend nieuwsgierig en pakt het avontuur met beide handen aan.

SnarkEen Snark is een wel bekend beestje in Engeland, bedacht door Lewis Carroll (hij schreef ook Alice in wonderland). Niemand zou precies weten hoe hij eruit ziet en wat hij doet, maar er zijn veel mensen door de Snark geobsedeerd. Of hij nou goed of slecht is, klein of groot, iedereen kan hem maken zoals hij/zij wilt aangezien er nooit echte afbeeldingen zijn gemaakt.

PuzzelsZoals in de meeste Denda Games moet je weer op zoek gaan naar alle voorwerpen die je nodig hebt, alleen zijn al deze voorwerpen in hele kleine stukjes verdeeld. Als je bijvoorbeeld op zoek moet naar een schroevendraaier, doe dan geen moeite om die te zoeken in het beeldscherm. Alles word in kleine stukjes gescheurd en deze vormen samen een geheel. Het werkt erg leuk en doordat sommige stukjes goed verstopt zitten is het soms zelfs noodzakelijk de hint knop te gebruiken. Als je de hint knop gebruikt hebt moet je wel een aantal secondes wachten totdat deze week opgeladen is om hem opnieuw te gebruiken. Zodra je het voorwerp compleet hebt, moet je nog uitzoeken wat je ermee moet doen. Soms heb je het voorwerp eerder af dan dat er naar gevraagd wordt en dan is het vaak een kwestie van geduld. Als je dan denkt moe te worden van al die kleine puzzelstukjes, er zitten ook een aantal leuke minipuzzels in. Dit zijn verschillende snelle puzzels die je moet oplossen voordat je verder mag. Zo moet je sloten openen door de juiste cijfercombinatie te geven of een schuifpuzzel weer goed leggen. Dit zorgt ervoor dat de game niet saai wordt.

Spel indelingHet is mogelijk om meerdere save games aan te maken in dit spel, waardoor je hele gezin de kans krijgt om het mysterie van de Snark op te lossen of als je hem gewoon nog een keertje wilt spelen. Er is geen moeilijkheidsniveau te kiezen, dit vond ik zelf erg jammer. De pegi rating voor dit spel is 3 jaar, maar voor kinderen is het niveau nog erg hoog. Wel kunnen ze overal op klikken zonder dat er iets gebeurt en ze kunnen zo vaak gebruik maken van de hint button als ze willen. Je speel venster bestaat uit een menu knop, een balk waarin Kira vertelt wat ze van bepaalde keuzes vind, een bel waar je Kira in ziet zitten, de hint knop en alle vakjes van de items die je bij elkaar moet puzzelen.

StijlDenda Games staat er natuurlijk bekend om de mooie gedetailleerde tekeningen en ook bij dit spel is dat weer het geval. Het is getekend in de stijl van Steampunk met een vleugje victoriaans. Steampunk kom je tegenwoordig ook steeds meer tegen in Nederland en in fantasy en kostuum winkels zie je een heuse opmars van deze stijl kleding en accessoires. Er zitten geen echte filmpjes in het spel, maar je wordt op de hoogte gehouden van het verhaal door de televisies. Deze laten enkel plaatjes en een aantal geanimeerde plaatjes zien. Ook zijn er geen voice-overs gebruikt, maar wel leuke tekstballonnen.

TijdsduurAls je het spel doorspeelt heb je het binnen 3 uur uit. Maar het is natuurlijk een spel dat je eventjes tussendoor speelt tijdens je kopje koffie of die lekkere pizza. Even 15 minuten per dag spelen om je hersens scherp te houden.

ConclusieIk vond het een ontzettend leuk spel, hij was kort maar indrukwekkend. De stijl is absoluut iets wat mij aansprak. Jammer dat er maar één niveau in het spel zat dit, weerhoud me er een beetje van het spel nog een keer op te starten. Als er meerdere niveaus zijn is het ook een uitdaging voor jezelf om te kijken of je ze allemaal kunt uitspelen. Kortom, een gelaagde game voor jong en oud om je lekker mee te vermaken. Ik kijk nu al uit naar het volgende deel.

Algemene informatie:Ontwikkelaar: Alawar GamesUitgever: Denda GamesPlatform: PCRating: 3+ Richtprijs: €9,99Systeem eisen:Besturingssysteem: Windows XP/ Vista/ 7Processor: 1.0GHzGeheugen: 215 MB RAMDirectX: versie 9.0

Score:Verhaallijn: 8/10Gameplay: 7/10Graphics: 8/10Tijdsduur: 6/10Originaliteit:8/10Totaalscore volgens reviewer: 7,4