In 2007 bracht de Poolse developer Reality Pump een nieuwe RPG op de markt, namelijk Two Worlds. Deze role-playing game werd al snel vergeleken met de iets eerder verschenen The Elder Scrolls IV: Oblivion. Jammer genoeg is Two Worlds nooit echt een succes geworden en stond een beetje in de schaduw van Oblivion, die natuurlijk wel razend populair was. Reality Pump heeft ondanks dat wel het vertrouwen in hun game weten te behouden en komt ongeveer drie jaar na het eerste deel, met een vervolg op de proppen: Two Worlds II.Two Worlds II borduurt verder op het verhaal van zijn voorganger en speelt zich ongeveer vijf jaar na de gebeurtenissen uit Two Worlds af. We betreden opnieuw de wereld van Antaloor en jij staat wederom in de schoenen van dezelfde held uit het eerste deel. Je start je avontuur in de muffe kerkers van het kasteel van Keizer Gandohar, waar je gevangen bent genomen terwijl je je tweelingzus Kyra uit de handen van deze kwaadaardige keizer probeerde te redden. Het zit er hopeloos voor je uit, totdat je ineens bevrijd wordt door Orcs. Inderdaad, je aartsvijanden uit het voorgaande deel weten je uit het kasteel te verlossen en brengen je vervolgens naar de profeet Cassara. Zij vraagt je om haar te vertrouwen om zo je zus uit de duistere greep van Keizer Gandohar te kunnen bevrijden. Tot zover een kleine inleiding in het verhaal, dat zeker de moeite van het volgen waard is!

Voordat je jezelf in de magische wereld vol tovenaars, orcs en ander magisch spul werpt, zul je eerst jezelf moeten creëren. Zoals we tegenwoordig wel uit meerdere RPG’s gewend zijn, zijn de mogelijkheden hier erg uitgebreid in. Aan het begin van de game krijg je uitgebreid de mogelijkheid om je uiterlijk helemaal naar eigen smaak aan te passen. En door te levelen kun je ook je stats met betrekking tot bijvoorbeeld skills, levensbalk en aanvalskracht verbeteren. Dit levelen gebeurd door middel van experience points die je dan weer verdient door het verslaan van vijanden en welke je aan verschillende stats toe kunt wijzen. Niets nieuws onder de zon wat dat betreft dus. Daarnaast kun je je natuurlijk ook wapenen met een steeds betere uitrusting in de vorm van armor en sterkere wapens. Deze kun je tijdens je zwarte tocht kopen in de verschillende winkeltjes en dorpjes, maar je kunt ze ook stelen van de vijanden die je verslagen hebt en zelfs tegenkomen tijdens het leegroven van huizen. Het verbeteren van je wapens werkt overigens niet door eenvoudigweg een winkel binnen te lopen en je wapen te laten upgraden. Hiervoor zul je eerst de juiste hoeveelheid van bepaalde grondstoffen, zoals bijvoorbeeld staal of hout, bij elkaar moeten verzamelen. Wanneer je genoeg hebt om een wapen te upgraden, kun je dat in het wapenmenu zien doordat er een hamertje bij je wapen staat. Je kunt wapens ook demonteren, waardoor de grondstoffen weer vrijkomen en je deze in een ander wapen kunt steken om te upgraden. Een systeem dat erg goed in elkaar zit als je het mij vraagt!

Wat ook erg gaaf is aan Two Worlds II is het gebruik van magische kaarten tijdens je gevechten. Deze heb je nodig bij het gebruiken van magische spreuken en kun je in je inventaris menu selecteren en vervolgens gebruiken. Ook het combineren van deze kaarten is een belangrijk onderdeel van de game. Zo heb je bijvoorbeeld een magische kaart waarmee je een vuurbal op de vijand afschiet, maar deze doet op zichzelf niet heel veel schade toe, combineer je hem echter met een magische kaart die als eigenschap ‘extra damage’ heeft, dan richt je vuurbal logischerwijs veel mee schade aan. Vooral op het begin lijkt deze manier van magie gebruiken best ingewikkeld en omslachtig, maar nadat je er een tijdje mee gewerkt hebt, wordt je er vanzelf handiger in en zul je merken dat de mogelijkheden en variaties in magische aanvallen hierdoor echt heel uitgebreid zijn. Grafisch ziet Two Worlds II er mooi uit en is zeker een verbetering ten opzichte van het eerste deel. Ook de sounds klinken over het algemeen erg lekker. Jammer genoeg laat de game hier wel een paar kleine steekjes vallen. Zo vond ik de ingesproken stemmen niet echt goed uit de verf komen en klopte het bewegen van de lippen ook lang niet altijd met de teksten die gesproken werden. Maar goed, dit is gelukkig geen minpunt dat de complete game verpest, want die speelt gewoon lekker weg en heeft de meeste foutjes en minpunten uit het eerste Two Worlds deel perfect weg weten te werken!

Two Worlds II is een leuke game. De ontwikkelaar heeft goed gekeken naar waar het in het eerste deel fout ging en hier echt iets mee gedaan. Grafisch ziet de game er leuk uit en het verhaal is de moeite van het volgen waard. Ben je op zoek naar een leuke RPG met behoorlijk wat diepgang? Dan kan ik je deze titel echt aanraden!Algemene informatie.Ontwikkelaar: Topware InteractiveUitgever: Reality PumpPlatform: Xbox 360, PlayStation 3, PCRating: 16+Richtprijs: €59,99Score:Gameplay: 7.5/10Fun: 7/10Levensduur: 8/10Graphics:7/10 Originaliteit: 7/10Totaalscore volgens reviewer: 7.1