Alweer een game in een post-apocalyptische setting. Maar daar waar de meeste post-apocalyptische games vooral grauw van kleur zijn en een depressieve indruk wekken, is Enslaved: Odyssey to the West fleurig en kleurig. Hiermee weet de game zich te onderscheiden van de rest, maar of de game verder ook zo speciaal is? Lees snel verder!

Enslaved is lichtelijk gebaseerd op het Chinese verhaal Journey to the West. De game speelt zich in 150 jaar na een wereldoorlog af. Uiteraard is de wereld verwoest en overgenomen door robots, Mechs genaamd, die de laatste overgebleven mensen proberen uit te roeien.De game begint op een vliegend schip, die vol zit met gevangen genomen slaven. De speler kruipt in de huid van één van deze slaven, genaamd Monkey.Op het slavenschip ontmoet je Tripikata (oftewel Trip) en beiden proberen jullie te ontsnappen. Als het schip neerstort belanden jullie samen in New York (of wat er nog van over is) en zijn jullie op elkaar aangewezen. Monkey raakte echter buiten westen, waardoor Trip hem heeft weten te strikken door hem een slavenband om zijn hoofd te doen. Hierdoor moet hij alles doen wat zij zegt, anders zijn de gevolgen zeer pijnlijk. In het ergste geval kan dat zelfs de dood betekenen, want als Trip sterft zal de band je doden. Het is aan jou de taak om haar veilig thuis te brengen.

Monkey is opgegroeid in het wild, nadat zijn ouders zijn vermoord door Mechs toen hij klein was. Hij slingert en springt er op los, waarmee hij zijn naam eer aan doet. Al dat gestunt ziet er natuurlijk erg gevaarlijk en spectaculair uit, maar je bent geheel veilig. Het is namelijk bijna onmogelijk om van een afgrond te vallen, waardoor de moeilijkheidsgraad van de game behoorlijk afneemt. Om dit enigszins weer op te voeren word je af en toe tijdens het klimmen geteisterd door vlammen, vallende rotsen of Mechs die op je schieten.

Tijdens het klimmen en klauteren, verandert de stand van de camera. De game is dan te vergelijken met een platform game. Dit kan soms voor frustratie zorgen, aangezien de camera op sommige momenten niet heel prettig meewerkt.Zodra er Mechs op je pad komen en je weer volop in actie moet komen, verandert de game in een heuse hack ’n slasher.Het combatsysteem zit goed in elkaar, maar stelt eigenlijk niet zoveel voor. Je hebt ook geen enorm arsenaal aan wapens. Tot je beschikking heb je natuurlijk je eigen vuisten, waar je flinke klappen mee uit kunt delen. Een stuk effectiever is toch wel je Staff. Hiermee kun je op een aantal manieren aanvallen. Zo heb je natuurlijk lichtere en zwaardere aanvallen, die zeer effectief zijn tijdens close combat. Word je omringd door meerdere vijanden? Dan kun je gebruik maken van een Wide attack, die voor wat meer ruimte tussen jou en je vijanden zorgt.Staan je vijanden echter van een afstand, dan kun je je Staff als kanon gebruiken. Je kunt deze vullen met Stun en Plasma Blast ammo. Het verschilt per vijand welke van de twee het meest effectief is.

Verder heb je nog een schild dat automatisch wordt geactiveerd als er op je geschoten wordt. Dit schild beschermt je echter voor een korte tijd, dus je zult tactisch gebruik moeten maken van de omgeving, zodat deze weer kan opladen.Over de omgeving gesproken, deze ziet er werkelijk adembenemend uit. Zoals ik in de inleiding al aangegeven heb, zijn we voornamelijk grauwe settings gewend van post-apocalyptische games. Hier heeft echter de natuur het overgenomen en is het een zeer kleurrijke wereld. Helaas blijft dit maar een achtergrond. Het is een erg lineaire game, dus je zult netjes van A naar B moeten. Hierdoor kan de game na een tijdje gaan vervelen, aangezien het vaak op hetzelfde neerkomt.Er zitten hier en daar ook wat bugs in de game, zoals bij de eerste eindbaas. Deze rende op de muur af en bleef vervolgens vastzitten, waardoor het opnieuw gedaan moest worden. Dit zorgde wel voor de nodige frustratie.

In Enslaved staat een goede samenwerking centraal. Zo kan Trip natuurlijk niet altijd de atletische spierbundel Monkey bijhouden. Je zult haar dus meerdere malen op je rug moeten nemen en in sommige gevallen zul je haar zelfs naar de overkant moeten gooien. Er zijn momenten waarbij technologie een grote rol speelt en dan komt Trip goed van pas. Ze kan bijvoorbeeld de omgeving voor je scannen, zodat je weet waar eventuele mijnen verstopt zitten. Ook kan zij met haar EMP vijanden afleiden, zodat jij ongezien dichterbij kunt komen.

Bij Trip kun je ook jezelf upgraden. Hiervoor moet je eerst Tech Orbs zien te vinden, die door de wereld verspreid liggen. Heb je hier genoeg van, dan kun je hiermee bijvoorbeeld je health vergroten of je Staff versterken. Het upgrade systeem is overigens vrij simpel en niet al te uitgebreid.Al met al is Enslaved: Odyssey to the West is een goede game met een mix van platform en hack ’n slash elementen. De game mist echter hier en daar wel wat uitdaging en voor sommigen zal het een te lineaire game zijn. Het verhaal, gecombineerd met de adembenemende omgeving, weet je echter helemaal mee te slepen en dat is de kracht van deze game.Een leuk feitje is trouwens dat Monkey is ingesproken door de acteur Andy Serkis, die we kennen als Smeagol/Gollum uit The Lord of the Rings.Algemene informatie: Ontwikkelaar: Ninja TheoryUitgever: Namco BandaiPlatform: Xbox 360, PlayStation 3PEGI Rating: 16+Adviesprijs: € 59,99Score Gameplay: 8,5/10 Fun: 8/10 Levensduur: 7/10 Graphics: 9/10 Geluid: 8/10 Originaliteit: 7,5/10 Score volgens reviewer: 8