Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal fan ben van de casual games van Denda. Je stort je met je personage elke keer weer in een nieuw avontuur en door het oplossen van puzzelopdrachten kom je steeds verder. Als je verder leest kom je erachter of ik ook weer enthousiast ben over deze casual game van Denda.Vakantie als avonturier?Als avonturier zoek je dit keer een rustig afgelegen eilandje op om even lekker tot rust te komen. Je raad het waarschijnlijk al, die rust is ver te zoeken. Er dient zich een nieuw avontuur aan en het is toch wel heel aanlokkelijk om je weer in te storten. Na even wikken en wegen besluit je er toch voor te gaan en ga je de jungle in, die vele mysterieuze geheimen herbergt.Op het vliegveldje waar je land, begint gelijk je avontuur naar de geheimen van de ‘Golden Bird of Paradise’. Op elke (nieuwe) plek moet je op zoek naar de nodige voorwerpen, zo ook hier. Aan de linkerkant komt dan een balk te staan met alle voorwerpen die je nodig hebt. Die worden automatisch doorgestreept wanneer je ze hebt gevonden. Mocht je vast komen te zitten, dan is er nog de hulp van soort Inca-achtig hoofd. Dat hoofd vind je boven de balk, en als je genoeg voorwerpen hebt gevonden zal zijn hoofdtooi zich vullen. Als het vol is kan je het aanklikken en geeft hij informatie over een nog te vinden voorwerp. Er komt dan een soort blauw licht uit zijn en ogen en dat maakt ergens in het gebied een rondje van blauw licht. Dat is voor jou de aanwijzing waar een voorwerp zich bevindt. De hoofdtooi is overigens niet alleen te vullen met gevonden voorwerpen, maar ook met diverse stenen die overal te vinden zijn.Klik op de screenshots voor een vergroting

Puzzelen en oplossenZoals we van de casual games van Denda gewend zijn, is het hier ook flink zoeken en puzzelen. Sommige voorwerpen komen tenslotte niet tevoorschijn als je eerst iets anders hebt gevonden of bijvoorbeeld een steen los moet wrikken. Sommige van die voorwerpen (als een breekijzer, schroevendraaier en hamer) kan je terug vinden in je inventaris. Daar komen ook alle andere voorwerpen die je op dat moment of later nodig zult hebben in het spel. Denk bijvoorbeeld aan stukken van een landkaart die je moet verzamelen. Er zijn twee manieren om bij je inventaris te komen. Wanneer je iets direct nodig denkt te hebben, laat je je pijl over het woord ‘Inventaris’ gaan, die zich onderaan in het midden van je scherm bevind. Door een voorwerp te slepen kan je het gebruiken. Sommige voorwerpen moeten bijvoorbeeld eerst samengevoegd, schoongemaakt of gelijmd worden. Dat kan je het makkelijkste doen via de tweede weg. De koffer die daarvoor toegang geeft, staat links onder in je scherm (tussen de balk en je inventaris). Door te slepen kan je dingen combineren, lijmen, en noem maar op. De game bevat 18 mini-games en is geschikt voor 3+, maar ik had zelf de nodige moeite met sommige mini-games. Gelukkig kan je die na een bepaalde tijd wel overslaan als je er echt niet uitkomt, maar het kost je natuurlijk wel punten. Hulp voor de jongsten onder ons is wel aangeraden. Nu ik het heb over het verlies van punten, je kunt bij het zoeken naar voorwerpen niet zomaar in het wilde weg klikken in de hoop dat je iets vind. Wanneer je dat namelijk doet, krijg je ook minder punten. De muziek die je te horen krijgt vind ik zeker een pluspunt, past perfect bij de omgeving en de mini-games.

Het uiterlijk van de game is een mix & match van verschillende stijlen. Van getekende stukken tot ‘echte’ delen. Soms hebben ze dat ook gecombineerd. Zelf ben ik daar niet echt van gecharmeerd. Kies of voor het ene, of voor het andere. Dat echte vind ik eigenlijk niet in de game passen, maakt het ook een stuk minder mooi. Grafisch gezien zijn er echt veel mooiere games, maar bij zo’n game als dit stoort het verder niet, behalve dan die mix.Conclusie:Ook bij deze casual puzzel game van Denda zat ik weer helemaal in het verhaal. Na zo’n 3,5 uur spelen was ik achter het geheim van de Golden Bird of Paradise en had ik de vrede en rust op het eiland weer hersteld. Ik weet niet of het nu echt aan mijzelf ligt, maar sommige mini-games waren best pittig. Kinderen kunnen dit spel prima spelen, maar wel met enige hulp voor de mini-games (of je wacht natuurlijk gewoon tot je het over kan slaan). In principe komt het wel overeen met de andere puzzel games van Denda, je moet voorwerpen zoeken en daarmee geheimen oplossen, maar toch is het anders. Je hebt natuurlijk een nieuw verhaal, maar de mini-games en het zoeken naar voorwerpen zijn net even anders weergegeven en ingevuld. Grafisch gezien vond ik die mix & match van echt en nep de plank een beetje misslaan, maar de game scoort toch zeker een ruime voldoende.

Informatie:Uitgever: Denda GamesPlatform: PCTalen: NederlandsAdviesprijs: € 9,99
Score– Gameplay: 8/10- Fun: 8/10- Levensduur: 7/10- Graphics: 5,5/10- Geluid: 7,5/10- Originaliteit: 7/10Totaal score: 7,2