Dawn of War II is inmiddels al een jaartje uit en het werd tijd voor een uitbreiding. Deze is er nu ook en gaat onder de naam Dawn of War II: Chaos Rising. De originele game heb je echter niet nodig, aangezien Chaos Rising een stand-alone uitbreiding is.

VerhaalDe game speelt zich een jaar later na de originele game af. De planeet Aurelia is opgeslokt door de Warp, een soort demonische dimensie is en werd daardoor als verloren gezien. De planeet is echter weer opgedoken, vol met ijs en er komen zelfs signalen van leven vandaan. Deze signalen komen van de Blood Ravens en ze vragen om hulp.Als lid van de Blood Ravens Space Marines is het aan jou de taak om de melkweg te beschermen tegen de legioenen van de vijand, namelijk Chaos.In het verhaal speelt verraad een grote rol. Als je op Aurelia landt krijg je hier namelijk meteen al mee te kampen en word je overhoop geschoten door squads waarvan je dacht dat ze aan jouw kant zouden staan.

SingleplayerDe game begint netjes met een tutorial missie, zodat je alles onder de knie krijgt. Je merkt echter wel snel dat de moeilijkheidsgraad niet al te laag is. Dus voor nieuwkomers in het genre zal het wel even slikken zijn.De singleplayer bevat zo’n 15 missies, die zich afspelen op plaatsen uit de originele game, zoals als Typhon en Calderis. Verder zijn Aurelia en het schip Judgement of Carrion nieuw toegevoegde omgevingen. Het schip wat net genoemd is, is samen met Aurelia uit de Warp gekomen. Redemption vs CorruptionHet feit dat de singleplayer vrij kort is betekent nog niet dat het ongelooflijk saai is. Er zijn namelijk twee manieren om Chaos Rising te spelen, vanwege het Redemption vs Corruption systeem. Volg je de weg van Redemption, dan behoor tot de goodguys. Ga je richting Corruption, dan zullen je squads steeds meer onder invloed raken door Chaos. Ook raak je eigenschappen kwijt en zelfs wargear. Maar daardoor maak je wel plaats voor krachtige abilities, die bij Chaos horen. Deze abilities worden steeds sterker als je nog corrupter wordt. Aan het einde van de campaign wordt je corruptionlevel berekend en de uitkomst bepaalt hoe de game eindigt. Er zijn vijf verschillende eindes, die voor zichzelf spreken: Full Purity, Purity, Neutral, Corruption en Full Corruption.Tijdens de missies is het nog wel mogelijk om je corruptie bij te sturen, als je toch liever de goede kant op wilt gaan. Het wordt echter wel steeds moeilijker om terug te gaan naar de good side als je al flink corrupt bent.

Uiteraard vind je in de missies ook af en toe nieuw wapens, armor en andere items, die Wargear genoemd worden. Hiermee kun je je squad sterker en sterker maken. Er zitten ook zeldzame items verstopt in elk level, wat de singlelayer weer wat sterker maakt. Je kunt trouwens niet elk wapen en/of armor zomaar aan één van de squadleden geven. Er komen bij sommige items bepaalde eisen kijken. MultiplayerWat bij de singleplayer mode niet mogelijk was, is het zelf samenstellen van je squad. Dit is echter wel mogelijk bij de multiplayer. Er zijn 7 nieuwe PvP maps toegevoegd, die voornamelijk bestaan uit de ijslandschappen van Aurelia. Ook zijn er nieuwe rassen en units toegevoegd, waaronder de Chaos Space Marines die ook nieuwe vehicles en abilities met zich meebrengen. De Last Stand is heeft nieuwe helden gekregen die bespeelbaar zijn. Zo kun je in deze survival mode het als Chaos Sorcerer of Tyranid Hive Tyrants opnemen tegen enorme groepen vijanden.

Graphics en geluidMet de graphics is niets mis in deze game. De landschappen en de units zijn namelijk erg mooi vormgegeven. Alleen lijkt er hier en daar een bug te zitten. Bijvoorbeeld, je units staan verspreid rondom een bunker en je selecteert ze om ze naar een andere plek te laten gaan, dan kan dit nog wel eens misgaan. Zo blijft namelijk soms de helft achter op de plek waar ze al stonden. Dit kan leiden tot frustraties als je midden in een gevecht zit. Het is dus beter om de units die op afstand staan eerst naar de groep te leiden en dan met z’n allen op reis te gaan.Het geluid is waanzinnig goed. De ontploffingen van granaten klinken erg intensief en het lijkt alsof de kogels rond je oren vliegen. De voice-acting is ook erg goed gedaan, het is ietwat over de top, maar daardoor raak je wel enthousiast. Verder is de duistere muziek ook iets wat de game meeslepend en vooral spannend maakt.ConclusieDe game heeft een hoge replay waarde, vanwege het Redemption vs Corruption systeem. Ook gaat natuurlijk de multiplayer niet vervelen, vanwege het hoge aanbod spelers en de nieuwe toevoeginen. De game heeft een sterk verhaal wat je interesse vast blijft houden. Verder is de game natuurlijk grafisch erg mooi, wat game weer extra aantrekkelijk maakt. De game is echter wel wat moeilijk voor mensen die geheel nieuw zijn in het RTS genre.Algemene informatie:Ontwikkelaar: Relic EntertainmentUitgever: THQPlatform: PCRating: 16+Scorex Gameplay: 8/10x Fun: 8.5/10x Levensduur: 9/10x Graphics: 8.5/10x Geluid: 8.5/10x Originaliteit: 8/10x Eindscore: 8.4