Vorig jaar kwam Ninja Blade uit voor de Xbox 360 en werd gelijk als overdreven Ninja Gaiden rip-off bestempeld. Met een beetje hulp van ND Games is deze hack ’n slash game van From Software nu ook voor de PC gamers onder ons beschikbaar.

Ninja Gaiden meets Prototype?
Dat de game vergeleken wordt met Ninja Gaiden is wel logisch, aangezien beide games ninja’s in de hoofdrol hebben. En hoewel Prototype iets later kwam dan de Xbox 360-release van Ninja Blade, zijn er wel wat vergelijkingen te maken.Tokio zit namelijk in de problemen en niet zo’n beetje ook. De stad werd namelijk geteisterd door parasieten, beter bekend als Alpha-worms. Alle geïnfecteerde mensen veranderden langzamerhand in bloeddorstige monsters. De parasieten verspreidden zich op zo’n hoge snelheid, dat het geïnfecteerde gebied gesteriliseerd moest worden, zodat er geen wereldwijde epidemie zou uitbreken. De gebeurtenissen rondom deze ellende werden echter in de doofpot gestopt, om paniek te voorkomen. Dit alles hielp echter niet; op 12 augustus 2015 was er nog een uitbraak geconstateerd in Tokio. Het virus verspreidde zich meteen en de Verenigde Naties zag geen andere uitweg dan heel Tokio isoleren van de wereld. En het is aan jou de taak om met je Ninja Squad de parasieten te vernietigen en zo Tokio te redden.

Overdreven actie
Na een paar minuten spelen wordt gelijk al duidelijk; Ninja Blade is een game vol overdreven actie. Neem nou de eerste missie. Je springt uit een helikopter en mag dan in de lucht vliegende, gemuteerde beesten slachten. Op het beeldscherm komt dan de omschrijving van de knop tevoorschijn, die je op het juiste moment moet indrukken om een spectaculaire kill te maken. In combinatie met de graphics van de game ziet dit er erg tof uit, maar gaat na een tijd al snel vervelen. De game zit namelijk vol met dit soort Quick Time Events, die leiden tot cutscenes. Hierdoor wordt de game op zich wel erg makkelijk, aangezien je eerst er gewoon op los moet hakken en vervolgens doet de computer de rest met als resultaat dat de actie van je beeldscherm af spat.

Wapens
In de game zijn er een bepaald aantal wapens beschikbaar, waaronder 3 soorten zwaarden. De Oni-Slayer Blade is een standaard katana met de perfecte balans tussen snelheid en kracht. De Stonerender is een groot, log uitziend, zwaard met uitzonderlijke kracht en zorgt dus voor veel damage. Als laatste heb je nog de Twin Falcon Knives. Tussen de 2 messen zit een draad, waardoor je het wapen ook als een soort zweep kunt gebruiken. Al deze wapens kun je ook upgraden door zogenaamde crystals te verzamelen. Deze kun je krijgen door goed te vechten en soms zitten ze verstopt in het level.Natuurlijk kunnen Shuriken (de klassieke ninja werpsterren) niet ontbreken. Deze zijn te combineren met speciale krachten, zoals vuur, elektriciteit en wind. Hierbij komt ook de Ninja Vision bij kijken, waarmee je de tijd iets kunt vertragen en verborgen delen in het level zichtbaar kunt maken.

Weinig variatie
Tijdens de game word je aangevallen door de bevolking die geïnfecteerd is. Deze monsters vallen je in steeds grotere groepen aan, wat natuurlijk kenmerkend is voor het hack ’n slash genre. Wat echter een beetje jammer is, is dat de monsters er hetzelfde uit zien. Je hebt wel verschillende soorten, maar als je met een grote groep te maken hebt komt het al snel voor dat je tegen 5 precies dezelfde monsters aan het vechten bent. Dit grafische “schoonheidsfoutje” komt ook voor in de omgeving. De game speelt zich vooral ’s nachts af en alle wolkenkrabbers vormen dan een groot zwart blok met enkele groene lampjes die zich in een bepaald patroon lijken te herhalen.

Achtergelaten Xbox 360 sporen
Wat mij wel erg stoorde, is dat er op je beeldscherm de typische Xbox-knoppen tevoorschijn komen. Zo staat er een groen rondje met een A, met daarachter tussen haakjes de knop die je moet indrukken op je toetsenbord. Uiteraard, de game is eerst uitgekomen voor de Xbox 360, maar het is niet zo raar om te verwachten dat de PC-game volledig geconcentreerd is op de besturing met de muis en het toetsenbord? We hebben immers niet allemaal een Xbox 360-controller aangesloten op de computer. Ook lijkt het alsof sommige menu’s direct zijn overgezet van de Xbox 360 naar PC.

Ninja Blade is over het algemeen een goede game, maar werkt niet fantastisch op de PC. De besturing is niet erg aangenaam, tenzij je een Xbox 360-controller aangesloten hebt op de PC. Verder is de game wel leuk tegen de verveling. Mocht je van ninja’s, kingsize eindbazen en overdreven actie houden, dan mag Ninja Blade niet ontbreken in je collectie.

Informatie
Naam: Ninja Blade
Ontwikkelaar: