Al vele Halo fans hebben zich kunnen vermaken met boeken en strips. Nu is deze populaire franchise uitgebreid met een serie korte verhalen. Met Halo Legends kreeg ik de kans om een kijkje te nemen in dit prachtige universum. Lees verder voor de review.

Algemeen

Ik denk dat iedereen wel bekend is met het fenomeen Halo. Voor diegenen die niet weten wat het is, heeft Halo Legends een goede beschrijving voor je: Halo is een mix van sciencefiction en een ruimteopera. Beter had ik het niet kunnen verwoorden, Halo speelt zich namelijk af in de toekomst en Halo zonder drama bestaat gewoon niet. Halo begon als een videogame en is uitgegroeid tot een episch verhaal, waarvan o.a. boeken en strips zijn verschenen. Het verhaal wordt verteld via boeiende personages (bijv Master Chief), aangrijpende verhalen en prachtige werelden en culturen. Halo Legends geeft talloze nieuwe perspectieven aan dit universum. Een aantal bekende Japanse animators lieten er hun fantasie op los en dat heeft een serie mooie geanimeerde verhalen opgeleverd.

Elk verhaal is uniek en geeft je een ander kijkje in het Halo universum. Zo wordt de geschiedenis van de mensheid, de Covenant en de Flood verteld door de Al van Master Chief (Cortana) in Origins I en II. Ze vertelt zoal over de gevechten en oorlogen en hoe de mens maar blijft vechten tegen elkaar. Ze blijft zich afvragen hoe de mens ondertussen met zichzelf in vrede kan leven. Deze afleveringen behoren tot mijn favoriet, ze leggen het verhaal namelijk beter en uitgebreider uit dan de games. The Duel slaat een hele andere richting in. Het gaat over een Arbiter (Far) die zijn familie op de eerste plaats zet, in plaats van de oorlog. Hierdoor wordt zijn vrouw (Han) vermoord, waarna hij koste wat het kost wraak wilt nemen. Dit gaat natuurlijk gepaard met brute actie. Dit verhaal is belangrijk voor Halo, want hierin wordt uitgelegd waarom de Arbiters zo’n slechte naam hebben. Ook laat deze aflevering de menselijke kant van de vijand (de Covenant) zien. In Homecoming wordt er vooral op de Spartans gefocusd. Deze aflevering heeft een soortgelijk thema als The Duel, alleen wordt het verhaal hier door de tegenpartij verteld. De Covenant accepteert de Goden van de mens niet, waardoor de Mens-Covenant-oorlog begint. Het wordt nog dramatischer wanneer een Spartan zijn helm afdoet en het blijkt dat er een vrouw in het pak zat. D.m.v. flashbacks leren we meer over het leven van de Spartans, en die is alles behalve makkelijk.

Graphics & Sound

De animaties verschillen per aflevering, maar zijn stuk voor stuk prachtig gemaakt. Het is duidelijk te zien dat niet de minste Japanse animators zijn ingezet. Door de vele anime stijlen blijft het lekker gevariëerd, maar zul je bepaalde afleveringen ook minder leuk vinden. De meeste stijlen passen wel in mijn straatje, maar er zaten ook een paar stijlen tussen waar ik niet zo gecharmeerd van was, zoals de aflevering in 3D. Over het algemeen kun je afleveringen verwachten in de stijl van Pokémon en Dragon Ball Z. Ook qua sound is het allemaal prima verzorgd. Wanneer je de dvd opstart zul je meteen het Halo gevoel krijgen door het horen van het bekende dramatische deuntje. Door de geluidseffecten en de goede voice-acting word je meegesleept in het verhaal. Dit samen met de graphics zorgde ervoor dat ik aan de buis gekluisterd zat.

Conclusie

Samenhang is iets wat deze dvd niet heeft, en dat was in dit geval juist een voordeel. Vele prachtige geanimeerde gevechten spatten van het beeld en het was voor mij ook steeds een lichtelijke teleurstelling als de aftiteling begon. De animaties zijn stuk voor stuk prachtig gemaakt, hoewel sommigen toch niet helemaal mijn stijl zijn. De lengte van de verhalen is precies goed, waardoor je midden in het verhaal zit. Elke aflevering laat een ander aspect van Halo zien, wat het extra boeiend maakt. Ik heb voorheen alleen de games gespeeld en geen boeken of strips aangeraakt, en ik moet zeggen, door de dvd begrijp ik de games nu veel beter. Al met al zal Halo Legends je prima vermaken en is het een leuk voorproefje op de volgende game: Halo Reach.

Mooie quotes

– “Het einde van één oorlog betekent immers niet het einde van alle oorlogen.”- “Zoals een virus hield oorlog zich altijd schuil in je. Hoezeer je ook probeerde om het te onderdrukken, het vocht gewoon harder om eruit te komen. Het kwam er altijd uit.”- “Er is geen rang zonder eer. Maar we zijn afgedwaald, het gaat ons niet om eer, maar om macht.”- “Nu begint het spel en ik moet spelen.”- “Feelings pass right through you. So cold and unforgiving in every choice you made in battle. You’re a purest soldier. Can you just be human?”- “A conscience is something that gets in the way. That’s all the soul is: an obstacle. Something to overcome.”- “You have not the heart to die with honor.”- “Your destruction is the will of the Gods and we are their instrument.”- “We make our own luck.”InformatieNaam: Halo LegendsType: DVD, Blue-ray, Video on Demand en Zune op Xbox LiveOntwikkelaar: 343 IndustriesUitgever: Warner Bros