We hebben lang op dit spel moeten wachten, vier jaar geleden werd het spel aangekondigd op de E3 2006. Het duurde zo lang dat het bijna leek alsof het spel niet meer uit zou komen. Na veel problemen en vertragingen heb ik het spel eindelijk in handen en kan ik gaan genieten van dit nieuwe FF verhaal. De meningen zijn enorm verdeeld over dit spel, sommige reviewers prijzen FFXIII spel de hemel in en anderen kraken het spel finaal af. Ik wil me hier nog niet over uitlaten, ik kan pas mijn mening geven als ik het gespeeld heb.Bij het opstarten van het spel word je al meteen meegenomen in de wereld van FFXIII want je krijgt een filmpje te zien met beelden uit het spel (samen met de credits). Als je de game start, krijg je weer een filmpje te zien en dit keer is het een volledige versie van de eerste teaser van vier jaar geleden. Vanuit dit filmpje kom je midden in het verhaal terecht en heb je geen idee wat er aan de hand is, maar zoals elke FF-speler ga je ervan uit dat dit allemaal duidelijk wordt naarmate je spel vordert.

Dit zit er in de Collectors Edition van FFXIII

Er zijn weer verschillende characters die allen hun eigen specialiteit hebben in het spel. In het begin speel je niet echt per se met een hoofdpersoon, je wisselt tussen de personages en zo ook de verhaallijnen. Toch is Lightning de enige persoon van wie je niet zo goed weet waarom ze zich gedraagt zoals ze zich gedraagt. Elk character heeft zijn eigen Eidolon, monster dat hen ondersteunt in het gevecht en ze zijn weer echt vet!

Lightning met haar Eidolon Odin

GameplayAan het begin is het spel behoorlijk lineair met paden die je moet volgen en waar je weet dat als het doodloopt, je een schatkist kan vinden in de vorm van een bol. De kaart geeft aan waar je heen moet lopen met een klein pijltje en de vijanden zijn zichtbaar op die kaart aangegeven met rode puntjes. In FFXII kon je de vijanden ook zien op je kaart en kreeg je een gevecht door tegen de vijanden aan te lopen, dat is nu weer zo, alleen nu krijg je wel een apart gevechtscherm zoals je dat gewend bent.In het eerste gevecht word je overdonderd door de snelheid dat er in het vechten zit, iedereen valt elkaar aan en het lijkt alsof het niet meer om de beurt gaat. Dit is niet waar want iedereen heeft weer een balkje dat gevuld moet worden voor ze een aanval kunnen doen, zo ook de vijand. Alleen vult dat balkje zich erg snel en kan je maar een van de personages bedienen (is afhankelijk van met wie je loopt). Een halve minuut verder is het eerste gevecht afgelopen en ben ik enorm verbaasd, was dit het? Gaat elk gevecht nu zo kort duren? In FFX kon je namelijk uren bezig zijn met een techniek te bedenken om die vijand te kunnen verslaan.

Snow met zijn Eidolon Shiva

Na een aantal uren te hebben gespeeld zonder al te veel uitdaging, komen er meer elementen bij die horen bij het uitgebreide vechtsysteem. Dit duurt alleen voor mijn gevoel te lang, het lijkt alsof je in een lange tutorial zit die na 6 a 7 uur pas ophoudt en waarbij dan eindelijk elke element is uitgelegd dat te maken heeft met het vechtssysteem. Het vechten is dan de eerste paar uur ook niet zo moeilijk en ik werd spontaan wakker geschud toen ik de eerste Eidolon tegenkwam. Dit waren de Shiva Sisters en ze zien er weer prachtig uit, zoals altijd, dit zijn de monsters die je bijstaan in je gevecht zoals in ongeveer elke Final Fantasy game. Na het gevecht met de zusters hoorden ze bij mij en werden de gevechten moeilijker want ik ging soms zelfs een paar keer game over zonder de juiste strategie.

Vanille met haar Eidolon Hecatoncheir

Hier werd ik heel blij van, nog had ik niet alle mogelijkheden voor het vechtsysteem maar nu kon het niet lang meer duren voor het echt moeilijk werd. Voor de echte FF-fans is dit natuurlijk een beetje saai want je weet al voor de helft hoe alles werkt, maar als je nieuw bent in de game kan ik me voorstellen dat het fijn is om rustig aan op te bouwen tot je alles begrijpt.Ik moet er wel bij zeggen dat dit review gebaseerd is op het spelen van tien uur dus ik kan er nog niet alles over zeggen, toch ben ik heel tevreden en heb ik zin om uit te zoeken wat er verder nog gaat gebeuren. Er zijn inderdaad elementen weggelaten of anders dan in andere FF games en de meningen zijn daarover verdeeld. Hieronder zie je een lijst met dingen die anders zijn in vergelijking met oude FF games:- Na elk gevecht word je geheeld (met uitzondering van TP technique points)- Een potion heelt iedereen- Er zijn veel save points- Je kan wapens en items alleen kopen bij de save point- Als je game over gaat in een gevecht kom je terug voor dat gevecht (soort quick save)- Levelen is niet mogelijk omdat je vijanden met je mee levelen- Partymembers lopen achter je aan- Je krijgt geen geld na een gevecht- Je krijgt een korte samenvatting van je game als je je load file opstart

Sazh met zijn Eidolon Brynhildr

Als FF-fan was ik over sommige van deze dingen nogal sceptisch want sommige dingen leken me veel te makkelijk op deze manier. Neem nou dat je geheeld wordt na elk gevecht, dat is toch wel heel easy? Naarmate ik meer speelde vond ik dat nog wel maar het zorgde wel voor vaart in het spel want anders pakte ik de ability cure erbij en heelde ik iedereen. VechtsysteemZodra je het gevechtsscherm inkomt, kun je een aanval selecteren, auto-battle, ability, technique of item. Zodra je hebt gekozen wordt de aanval uitgevoerd zodra je wachtbalk is gevuld. Bij auto-battle kiest de computer welke aanval(len) het beste passen bij die vijand, stel dat je Libra (een technique) doet en ziet wat de zwakte is, zal de computer daar rekening mee houden. Abilities lopen uiteen van aanvallen tot magie tot verdediging. Verder zijn er rollen die je aan je characters kan toewijzen, je kan die dan wisselen voor en tijdens het gevecht. Tijdens het gevecht heet dat paradigm shift, dan kan je wisselen van drie vechters naar twee vechters en een medic. Dit systeem is een beetje te vergelijken met het vechtsysteem van FFX-2.

Hope met zijn Eidolon Alexander

Een chain aanval kan voor stagger zorgen, dit is het balkje rechtsboven in en elke vijand heeft een eigen punt wanneer de stagger balk vol genoeg is. Als je aanvalt met een volle stagger balk zal je een soort van critical hit aan vallen kunnen doen, maar als je wisselt omdat je moet genezen zal de balk weer leeg gaan zodra je minder aanvalt. GraphicsHet spel ziet er adembenemend uit, bij elke filmpje heb je het idee dat je naar een film zoals FFVII Advent Children zit te kijken. Alleen voor de grapics zou ik de game al willen spelen, dus voor iedereen die kickt op grapics is dit echt een aanrader.

Fang met haar Eidolon Bahamut

Mijn meningIk ben dol op Final Fantasy dus ik ga deze met alle plezier uitspelen, ook al moet ik wennen aan de nieuwe dingen en het lineaire pad. Ik heb gelezen dat het spel halverwege heel spannend wordt dus ik kijk er naar uit om opgezogen te worden in dit nieuwe verhaal van FF. Trailer

InformatieUitgever: Square EnixPlatform: PlayStation 3 en Xbox 360Kosten: tussen de € 55 en € 60Score– Gameplay: 8/10- Fun: 8/10- Levensduur: 9/10- Graphics: 10/10- Geluid: 9/10- Originaliteit: 8/10Score volgens reviewer: 8,6