Na Puzzle Quest komt Infinite Interactive met Puzzle Chronicles. De game die voor 12 jaar en ouder is nu overal verkrijgbaar. Een verhaal, gevechten en puzzels in één. Puzzle Chronicles is verkrijgbaar op de PC, XBLA, PSN, Nintendo DS en PSP. Wij testen de PSP versie.

Algemeen
Een RPG/puzzel combinatie, het puzzel gedeelte kon ik mij wel in vinden, maar hoe ze daar een RPG in verwerken had ik tot nu toe geen idee van. Je hebt de keuze om een verhaal te volgen, of je kunt de puzzels los van het verhaal doen. In de game speel je een aankomend krijger. Een lekkerding is het helaas niet. Je start in je dorp, waar je verzocht word naar huisjes van verschillende vecht meesters te gaan om het spel een beetje te leren kennen. Je vecht tegen trainingsdummy’s en ondertussen krijg je uitleg over de combinaties die je in de puzzels tegenkomt.
In de puzzels heb je naast de gewone gekleurde vierkante blokjes ook schedeltjes, dat zijn rage blokjes. De rage blokjes heb je later nodig om combinaties te maken of speciale aanvallen te doen. Ook krijg je soms sterretjes, deze kun je gebruiken om blokjes of rage schedels ‘op te blazen’. Dit moet je niet vergeten want als je scherm te vol word met blokjes ga je dood. (Zie tetris).
Nadat je de training hebt gehad begint het verhaal echt. Je dorp word aangevallen en je bent één van de weinige overlevenden. Je vertrekt uit je dorp en gaat naar de grote stad. Eenmaal daar kom je naast vijanden (Azari) een Warbeast tegen, deze maak je doormiddel van mini games tam. Je krijgt een soort horizontale Tetris, in plaats van blokjes die naar beneden komen, komt er een hele rij van 1 laag naar beneden met gekleurde steentjes die je naar links of naar rechts kunt schuiven. Des te meer punten je verdient des te hoger level je warbeast krijgt. Als je je warbeast vaker wilt trainen moet je geld betalen. Geld verdien je door quests te doen of door van vijanden te winnen.
Op een gegeven moment kom je Morgana tegen, deze chick wil een pakt met je sluiten. Eigenlijk wil je krijger voor niemand werken, maar toch gaat hij de pakt aan, en zo ga je op verzoek van Morgana verder met onder andere de wereld ontdekken en vijanden uit de weg ruimen.
Gameplay
De gameplay over het algemeen is een afwisseling van in een map rondlopen, puzzels, en conversaties bekijken (korte stilstaande tekeningen met tekst en geluid). Niks nieuws dus. Naast al dat heb je nog je inventory, armor, en stats scherm. Je kunt je krijger gear geven. Gear kun je ‘vinden’ in de puzzels. Als je een vierkantje maakt met 4 blokjes van dezelfde kleur verschijnt er in dat blokje een item. Dit kan een wapen zijn of trinkets en armor. De items kun je vervolgens in je inventory krijgen door ze met een sterretje te laten exploderen.
Je warbeast heeft ook een eigen scherm, hierin kun je zien wat hij allemaal kan. Warbeast skills zijn bijvoorbeeld Growl en Stun. Door schedels te verzamelen in de puzzels kun je gebruik maken van de skills van je Warbeast.
Geluid
Het geluid bestaat voornamelijk uit wat krijger-achtige muziekjes. Verder maken de speciale moves van je Warbeast in de puzzels geluid. In de kleine verhalen worden, naast dat je mee kan lezen in het Engels, de teksten ook voorgelezen. Je krijger heeft een belachelijk diepe stem die mij aan vooral erg aan Ridge van The Bold and the Beautiful doet denken. Wat dat betreft lijkt hij er zelfs op. Morgana heeft wel een aangename stem, maar hangt een soms beetje tegen een SM meesteres aan. Over het algemeen passen de muziekjes en stemmen wel bij de game.
Puzzle Chronicles is wel een vermakelijke game. Echt spannend is het niet, en de puzzels zijn ook niet al te moeilijk. De game doet denken aan allerlei verschillende games in de mix. Het feit dat er een soort RPG deel in verwerkt zit is wel een plus. Als het alleen de puzzels waren dan zou de game niks aan zijn, het is dus ook het beste om de game in storymode te spelen.
– Gameplay,6.5/10
– Fun, 6.5/10
– Levensduur, 7/10