Wekelijks zat ik het laatste seizoen van Expeditie Robinson vol spanning aan de buis gekluisterd. Wat heb ik gelachen om al die vrouwen op één eiland die gek van elkaar werden, wat heb ik mezelf geërgerd aan sommige deelnemers en wat vond ik het bij andere deelnemers zonde dat ze eruit gingen.Ondanks dat ik altijd helemaal meeleef met de deelnemers en het me ergens een geweldige uitdaging lijkt, moet ik er niet aan denken zelf op zo’n eiland te zitten. Terwijl de rest zich zorgen zou maken om te weinig voedsel, zou ik me bijvoorbeeld druk maken over gebrek aan een snelle internetverbinding of Nintendo DS. Veel te primitief voor mij dus. Om toch een beetje het Robinson gevoel te krijgen, is er Expeditie Robinson voor de DS!Expeditie Robinson laat jou de hoofdrol spelen in je eigen expeditie op een onbewoond eiland, waardoor jij kunt bewijzen dat je ook een echte Robinson bent. Dat dit dan lui vanuit een zachte bank, warm en behaaglijk voor de open haard, of met een zak chips en fles cola binnen handbereik is, moet dan niet als een al te groot nadeel gezien worden. Evenals het feit dat je gewoon over een toilet beschikt en niet primitief kuiltjes hoeft te graven voor de ‘grote boodschap’ of in zee hoeft te plassen. Maar goed, voor de rest zul je keihard moeten werken en strijden om de finaleplaats in de virtuele versie van de gelijknamige televisieserie, Expeditie Robinson.

Je begint de game door jezelf een naam te geven en in te voeren wat je leeftijd en beroep is. Vervolgens maak je kennis met de andere deelnemers uit de verschillende kampen en kun je kiezen van welk kamp jij deel uit wilt maken. Dit heeft verder niet echt grote gevolgen, beide kampen beginnen uiteraard in dezelfde positie. Ga een gesprekje aan met jouw kampgenootjes zodat je ze wat beter leert kennen en ga samen op zoek naar hout of water. Om de eerste dag goed door te komen zul je namelijk een twaalftal stukken hout moeten vinden en een bron waar je schoon drinkwater uit kunt halen. Omdat het allemaal nog even wennen is en de besturing ook niet heel duidelijk wordt uitgelegd, kostte het me maar liefst drie pogingen om voor het ondergaan van de zon genoeg hout bij elkaar gesprokkeld te hebben. Na deze eerste dag, zien je dagen er veelal hetzelfde uit. Het zoeken van voedsel is een belangrijk onderdeel van zo’n dag. Dit kan op verschillende manieren. Er zijn bijvoorbeeld een aantal locaties waar je krabbetjes en vissen kunt vangen, door middel van minigames, en verder kun je bananen, mosselen, kokosnoten en natuurlijk hout vinden op het eiland. Het verzamelen van deze levensbehoeften gaat al snel repetitief aanvoelen. Dit ligt er naar mijn idee ook wel aan dat de te verzamelen producten na elke nacht weer op precies dezelfde plekken te vinden zijn, waardoor je eigenlijk niet eens meer echt op zoek hoeft naar de items. Naast het verzamelen van voedsel en hout, zul je er ook voor moeten zorgen dat je genoeg voedsel binnenkrijgt. Dit werkt door middel van een minigame waarbij je in een pannetje moet roeren en het eten op de juiste temperatuur moet zien te houden.

Deze dagelijkse routine wordt regelmatig afgewisseld door proeven waarmee je immuniteit of een leuke extra kunt winnen. Ook deze bestaan weer uit minigames, waarbij je bijvoorbeeld zo snel mogelijk naar de bodem van de zee moet duiken om daar items op te rapen en deze boven water neer te leggen. Het klinkt allemaal best leuk, maar mist hier en daar net een wat betere uitwerking. Ik weet niet hoe bepaalde elementen bij de Wii versie uitgewerkt zijn, maar ik kan me voorstellen dat de Wii meer geschikt is voor een game als deze. Wat wel erg leuk bedacht is, is de interactie die je met de andere deelnemers hebt. Regelmatig komt er een deelnemer naar je toe met een roddel of klaagzang over een andere deelnemer en de manier hoe jij daarop reageert is bepalend voor je plaats en populariteit in de groep. Ook dit had iets natuurlijker en vloeiender mogen gaan, maar het idee erachter is leuk. Al met al is Expeditie Robinson voor de Nintendo DS een redelijke game. Het idee is leuk, alleen de uitwerking laat hier en daar wat steekjes vallen. Grafisch vergt deze game niet het uiterste van je DS, maar kan het er wel mee door. De gameplay is ook niet onaardig, maar begint al snel repetitief aan te voelen. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat de boodschap wel duidelijk is, het is geen slechte game, maar scoort op alle punten net voldoende. Informatie Naam: Expeditie RobinsonPlatform: Nintendo DSGenre: AdventurePublisher: MindscapeRating: 3+ Kosten: €29,99 Score Gameplay: 6/10 Fun: 6/10 Levensduur: 6/10 Graphics: 6/10 Geluid: 6/10 Originaliteit: 6,5/10 Score volgens reviewer: 6,1