Sushi, je houdt ervan of je vindt het verschrikkelijk. Toevallig ben ik groot liefhebber en mocht ik voor jullie Sushi Academy voor de Nintendo DS testen.Zelf sushi maken, niet iedereen zal er de tijd en moeite voor nemen. Of je geeft na al die mislukte rollen de hoop op. Met deze game leer je hoogstwaarschijnlijk de fijne kneepjes van het vak!

De gameDe naam Sushi Academy verklapt het verhaal misschien al een beetje, jij bent een leerling op de Sushi Academy en moet allerlei Japanse gerechten zo goed mogelijk bereiden. In eerste instantie maak je een profiel aan, hier worden je vorderingen opgeslagen en zodat je verder kan spelen waar je bent gebleven. Na het aanmaken van je profiel begin je op de Sushi Academy. Je wordt begeleid voor een vriendelijk knikkende Japanse meneer (zonder naam) die je uitleg geeft en je gerechten beoordeelt. Als je op de academy begint, zijn er drie gerechten unlocked. Iedere keer als je een gerecht goed bereid hebt, wordt er een nieuwe Japanse specialiteit unlocked. Je moet allerlei handelingen verrichten om de gerechten te maken. Zo moet je bijvoorbeeld de vis graatvrij maken, vis snijden, de rijst verdelen, de inhoud neerleggen en de sushi rollen. Zo zijn er talloze handelingen die je als leerling moet doen. Uiteraard gaat dit wel op tijd… Je wordt ook regelmatig doorverwezen naar de keuken, waar je je basisingrediënten moet klaarmaken. Je kookt rijst, snijdt zeewier, bereidt de wasabi en snijdt de garnering (nooit geweten dat je aubergine op zo’n spectaculaire wijze kon snijden).
Voor elk gerecht dat je maakt, krijg je van de knikkende Jappaner een medaille: rood (foute boel!), brons, zilver of goud. Als je een aantal gerechten goed hebt gemaakt, krijg je de kans om examen te doen. Tijdens het ‘oefenen’ (en unlocken) van de gerechten, tik je elke handeling apart aan. Zo kan je zelf je tempo bepalen. Tijdens het eerste examen moet je achtereenvolgens drie gerechten maken. Tijdens je tweede examen zijn dit er vijf, enzovoort. Je begint met het ‘novice examen’ dat goed te doen is. Daarna volgen ‘advance’, ‘expert’ en ‘master’. Dit lijkt misschien weinig, maar het valt bitter tegen. Die aardige meneer wordt steeds strenger. Als je tijdens je examen fouten maakt en je ‘failed’ ervoor, komt er stoom uit zijn oren! Terwijl ik toch zo mijn best deed… Het leven van een kok is zwaar!SushipediaNaast de Sushi Academy, de keuken en de examens kun je ook nog rondneuzen in de ‘Sushipedia’. Sushipedia is verdeeld onder een aantal punten: geschiedenis, etiquette, ingrediënten en recepten. Bij geschiedenis kun je kiezen uit de onderdelen ‘traditie’, ‘sushi in het westen’ en ‘fusion’. Onder het genot van een vrolijk Japans riedeltje kun je van alles lezen over deze onderwerpen. Bij etiquette gaat het er ongeveer hetzelfde aan toe. Hier kun je kiezen uit ‘hoe eet je het’ en ‘hoe serveer je het’. Al deze informatie is alleen in het Engels te lezen, even doorbijten, maar daarna weet je een heleboel over de Japanse (eet)gewoonten. Daarna volgt het onderdeel ingrediënten, dat weer opgedeeld is in ‘rijst’, ‘nori’ (zeewier) en ‘vis en zeebanket’ Als laatste in de Sushipedia staan alle recepten beschreven van de gerechten die jij op de academy hebt bereid.

BesturingIn alle onderdelen van het spel werk je alleen met de stylus, wat erg prettig werkt in dit geval. Je hoeft geen combinaties met knoppen te maken, dit maakt het spel niet verwarrend en was ik snel gewend aan de besturing. MeningIk vind deze game een verrijking voor mijn collectie! Nou ben ik bevooroordeeld omdat ik gek ben op sushi en het zelf ook regelmatig maak. Waarschijnlijk is het veel minder leuk als je vis vies vindt en de ingrediënten niet kent. Naar mijn idee is de game enigszins gebaseerd op de ‘Cooking mama’-games. Het concept komt aardig overeen: je maakt gerechten klaar onder begeleiding van een persoon en wordt erop beoordeeld. Toch vind ik de game leuk en origineel omdat je totaal andere dingen klaarmaakt. Er is sowieso één groot verschil: de Japanse meneer die al meerdere malen is genoemd, spreekt uitsluitend Japans. Door hem heb ik minstens vier woorden geleerd. Namelijk: – Perfect: whooo kombietja– Heel goed: mazamaza ja – Goed: manamana ja– Fout: jakenadja Dat wordt weer punten scoren tijdens het volgende Japanse etentje! De game is zeer vermakelijk, er zit voor mij toch een wedstrijdelement in dat het spel lichtelijk verslavend maakt. Vooral als er stoom uit de oren van je begeleider komt, wil je alles beter en sneller doen. Gelukkig is hij dan ook heel blij als het lukt! De examens zijn behoorlijk pittig: de begeleider is streng, de tijd gaat snel en het zeewier blijft maar niet kleven. Zéér frustrerend. De graphics zijn behoorlijk mooi, de muziek niet bijzonder. Wat dat betreft had de game iets beter gekund, er bestaat vast meer smaakvolle Japanse muziek. De game is volledig in het Engels, maar ik denk voor alle leeftijden goed te begrijpen. Voor mij is het geen game die ik tijden zal blijven spelen, het is leuk voor tussendoor en om af en toe uit de kast te halen. Het is af en toe wat eentonig, maar door het wedstrijdelement blijf je toch spelen. Wat mij betreft een aanrader. Zéker als je van sushi houdt!

InformatieNaam: Sushi AcademyPlatform: NDSGenre: simulatie Publisher: City Interactive Rating: 3+Score– Gameplay: 8/10- Fun: 8/10- Levensduur: 8/10- Graphics: 8/10- Geluid: 6/10- Originaliteit: 8/10 Totaalscore volgens reviewer: 7,7