Jigsaw is terug! En wel in een game voor de Playstation 3. Nieuwsgierig? Lees dan snel de review die ik voor jullie heb geschreven…Deze review is alleen geschikt voor 18+JigsawDe meesten van jullie zullen Jigsaw, de gruwelijke seriemoordenaar, kennen. Jigsaw, ook wel Jonathan Kramer is een aan kanker stervende man die obsessief speelt met de levens van andere mensen. Jonathan ‘vangt’ slachtoffers en laat ze via (over het algemeen dodelijke) vallen zien wat de waarde is van het leven en wat er mist in dat van hun. Jonathan noemt zijn vallen ‘games’, de regels legt hij uit via een filmpje of audiofragment. Het slachtoffer kan kiezen: sterven of blijven leven. In beide gevallen zal er pijn geleden moeten worden…

Het verhaal Net als in de films, heeft Jigsaw een aantal mensen gevangen en jij bent één van hen. De man die jij speelt, een inspecteur, moet andere levens redden maar ook vooral zichzelf. Als het ware loop je van slachtoffer naar slachtoffer. Je loopt door het gebouw en moet steeds opdrachten oplossen van Jigsaw. Een aantal slachtoffers zul je hiermee redden, maar een heleboel ook niet… Kies je voor jezelf of kies je voor de ander?
De gameHet spel is te spelen in twee modi: normal en insane. In eerste instantie hebben wij gespeeld in de normal-mode. Het spel begint met een filmpje van Jigsaw. De welbekende zin: ‘I want to play a game’ komt al snel voorbij. Het is duidelijk, ook jij bent één van Jigsaws slachtoffers… Zoals hierboven beschreven, loop je door het gebouw van slachtoffer naar slachtoffer. Je wordt begeleid door filmpjes en audiofragmenten van Jigsaw, waarin wordt uitgelegd wat je moet doen. Het spel bevat erg veel filmpjes en uitleg, allemaal in het Engels. In het spel komt praktisch alles wat in een game mogelijk is naar voren: vechten, puzzels oplossen, zoeken naar voorwerpen enzovoort. Niet ieder onderdeel is even goed uitgewerkt, maar daar kom ik later op terug. Over de inhoud van het spel wil ik niet al te veel zeggen. In ieder geval zitten er in het spel zowel nieuwe als oude karakters uit de films. Hetzelfde geldt voor de ‘games’ die Jigsaw voor je in petto heeft. Nadat we een paar uurtjes in de normal-mode gespeeld hebben, is het tijd voor de insane-mode. Helaas valt dit tegen. Het verhaal is exact hetzelfde, evenveel doden, evenveel bloed. De enige twee verschillen met de normal-mode zijn: je gaat sneller dood (wat overigens nog niet snel is) en je vindt minder ‘health hypo’ (spuiten waarmee je jezelf kan injecteren als je health er slecht voorstaat).
Gedurende de hele game is alles zo ontzettend donker. Je ziet de helft van de tijd geen hand voor ogen. Gelukkig heb je een aansteker bij je, dit helpt enigszins. Bijna alle ruimtes waar je komt, lijken op elkaar. Dit maakt het spel onoverzichtelijk. Als we echt niet meer wisten waar we naartoe moesten, popte er opeens weer een filmpje van Jigsaw op. De deur die de vorige negen keer dat je erlangs liep, op slot zat, bleek nu opeens open. Vreemd!
De sounds in het spel zijn goed. Er speelt vrijwel nooit muziek, wel hoor je geschreeuw, dichtslaande deuren, een hartslag, snerpende messen, kortom ‘enge’ geluiden. Dit verhoogt de spanning! Het spel slaat om de zoveel minuten automatisch op, dit scheelt. Wel jammer: je kan maar één spel opslaan. Toen wij in de insane-mode gingen spelen, was alles wat wij in de normal-mode hadden gedaan weg. Het spel is grafisch niet heel mooi. Als je deze game vergelijkt met bijvoorbeeld Assasins Creed, dan valt dit spel volledig in het niet. Er worden zulke mooie spellen gemaakt voor de PS3, spijtig dat ze er bij dit spel niet meer werk van hebben gemaakt. De karakters zijn vrij grof en bewegen vaak lomp. Wel zijn er ontzettend veel gave details in de game gestopt: glasscherven, messen, martelwerktuigen, injectienaalden, medicijnkasten, je kan het zo gek niet bedenken of je komt het ergens tegen. Helaas kan je met de meeste details helemaal niets. Je kan alleen de spullen oppakken of stukmaken als dat nodig is.
MeningVoor mij was dit een vernieuwend spel, het verhaal is wat mij betreft nergens mee te vergelijken. Ik vind het leuk dat er veel verschillende onderdelen in het spel zitten (puzzelen, vechten enz.). Het ene onderdeel is wel veel beter uitgewerkt dan het andere, jammer. Niet alle opdrachten zijn van even hoog niveau, dat vermindert het spelplezier. Sommige onderdelen zijn echt geniaal bedacht, maar anderen kunnen ook opgelost worden door een kind van drie. Voor een 18+-spel vind ik dit niet goed. Naar mijn idee zit je als 18+er niet te wachten op filmpjes waarin ze laten zien waar je je wapen moet pakken. Vervolgens moet je naar die plek lopen en het wapen pakken. Te makkelijk! Zoals eerder beschreven zijn de graphics ook niet geweldig, de makers hadden hier veel meer uit kunnen halen. De omgeving, details en martelwerktuigen zijn doordacht en origineel, dit maakt het weer een beetje goed. Dat alles zo donker was irriteerde me mateloos, je kan alles echt heel slecht zien. Vandaar de tip: ga naar setting  gamma. Zet de gamma op z’n hoogst, hierdoor wordt alles net een fractie lichter. Er zitten erg veel filmpjes in het spel, gaaf gedaan maar op deze manier speel je wel van filmpje naar filmpje. Je zit steeds te wachten op nieuwe opdrachten van Jigsaw, dit hoort natuurlijk bij het verhaal maar soms wil je liever dingen zelf uitvinden en lekker doorlopen. De besturing werkt prima, je moet van alle knopjes/stickjes gebruik maken. Ook moet je een aantal keren ‘balanceren’ met je controller. Dit brengt een leuke afwisseling met zich mee. Dit klinkt allemaal vrij negatief, maar over het algemeen is het spel behoorlijk vermakelijk. Ondanks onze klachten, speelden we toch door. Wat mij betreft had er overal nog een schepje bovenop gemogen. Nóg iets spannender, nóg iets mooier, nóg iets uitdagender. Score– Gameplay: 7/10- Fun: 6/10- Levensduur: 7/10- Graphics: 5/10- Geluid: 8/10- Originaliteit: 8/10 Totaalscore volgens reviewer: 6,8

Door: Leverne