De vierde casual game in een reeks Mystery Case Files games voor de PC. Madame Fate is een waarzegster op een lokale kermis. Ze is ervan overtuigd dat ze om klokslag 12 uur dood zal gaan en jij moet op onderzoek uitgaan om haar moordenaar te vinden.

Algemeen
Het spel begint in de woonwagen van Madame Fate. Zij verteld je wat er aan de hand is, en zij stuurt je op pad. Zodra je op pad gestuurd word krijg je een lijst te zien met kermis medewerkers. Zo is er Lucy the Bearded Beauty, (de vrouw met de baard) jaloezie is haar motief om Madame Fate te vermoorden. Larry the magician (goochelaar) is bang dat hij zijn baan kwijt raakt dankzij Madame Fate en The Mermaid is bang dat Madame Fate haar man verteld dat ze vreemd gaat met The Strongman. Zoals je al ziet, dit is geen gewone kermis, maar een echte mix van nieuwe attracties zoals achtbanen en botsauto’s met attracties uit begin 19e eeuw.
Het spel werkt zoals de andere Mystery Case File games. Het grappige aan dit verhaal is, dat je dus op zoek bent naar een moordenaar die nog geen moord gepleegd heeft. Je zal elke medewerker op de kermis onderzoeken. Dit gebeurd door een mix van zoek-en-vind spellen, zoals in The Curse of The Amsterdam Diamond. Je krijgt zoekplaatjes te zien waarop je objecten moet zoeken. Ook in dit spel bevatten de voornamelijk stilstaande beelden soms wat bewegende objecten. In het geval van de DuckHunt schiettent word je zelfs afgeleid door eendjes die van links naar rechts in de achtergrond zwemmen.
Ook is er een nieuw aspect in deze game, soms zit er nog een nieuwe zoek plaat in een zoek plaat. Klik je bijvoorbeeld op een aquarium in je huidige zoek plaat, dan word je doorgestuurd naar een zoek plaat in het aquarium, als je alles in het aquarium gevonden hebt, word je weer terug gestuurd naar het plaatje waar je in eerste instantie mee bezig was. Let wel dat je alles binnen de tijd moet vinden! Als je voor de Relax Mode kiest heb je extra veel tijd. Als je alle objecten gevonden hebt, ga je terug naar Madame Fate en zij zal de objecten gebruiken om dingen over de persoon van de objecten in haar kristallen bol te zien.
Adder onder het gras
Nu word het je niet makkelijk gemaakt. Zodra Madame Fate in haar kristallen bol gaat kijken, kom je in een puzzel spel terecht. Vaak zijn dit spelletjes die je weer in verband kunt brengen met attracties uit begin 19e eeuw. Zo heb je een phenakistiscoop puzzel. Een wat? Zie het plaatje hieronder en je weet wat ik bedoel. Ook zijn er puzzels waarbij je kleuren moet draaien om zo het raadsel op te lossen. Bij bij elk level krijg je 5 hints, en ik heb al vaak gemerkt dat ik er wel wat meer zou willen hebben. Sommige zoek objecten zijn erg klein of half doorzichtig, dus hou je ogen open!
*Krak*
Niet alleen de kristallen bol zal je hersenen laten kraken. Om in de ‘kamers’ te komen van de karakters, zoals de vrouw met de baard moet je ook puzzels oplossen. Dit zijn vaak woorden puzzels waarin je met een bepaald aantal letters woorden moet vormen. Let wel dat het allemaal Engelse woorden zijn, dit kan voor een extra moeilijkheid zorgen. Je krijgt woord-tegenstellingen te verwerken, rijen met gehusselde woorden die allemaal een woord in een categorie moeten vormen en letter puzzels waarbij je met bijvoorbeeld 6 letters zo veel mogelijk woorden moet maken, uiteraard ook allemaal in het Engels. Gelukkig staan alle objecten die je moet zoeken er in het Nederlands, en ook zijn de kristallen bol puzzels Nederlands. Kom je echt niet uit een puzzel? Dan mag je hem overslaan maar dan zul je nooit het antwoord weten en word er tijd van je timer gehaald!
Hier met die B
Als je eenmaal bij de goochelaar, meermin, ongeschoren vrouw of degenslikker bent aangekomen geven zij je nog weer een opdracht. Deze bestaat vaak uit een plaatje waar ze zelf op staan waarin je kaarten-schoppen moet vinden, bliksemschichten, sigaretten of letters. Ook hier zit soms een Engelse twist in verwerkt of grap, moet je namelijk ‘B’s’ zoeken, kijk dan ook gerust rond naar bijen (Bee’s in het Engels).
Hear hear!
Je bent omringt door kermis geluiden, draaiorgel geluiden, gegil (het is soms net Rollercoaster Tycoon) en attractie geluiden. Madame Fate heeft ook een heerlijke waarzegster stem die gelukkig wel word ondertiteld in het Nederlands.
Conclusie
De sfeer in deze is game is echt gaaf! Bebaarde vrouwen, zwaarden slikkers, human cannonballs, ik vind het geweldig. De kermis muziek versterkt het gevoel dat je op een kermis van begin 19e eeuw bent nog meer. Enige nadeel van deze game vind ik weinige hints die je krijgt en de Engelse woorden puzzels. Nu is mijn Engels uitermate goed, maar ik kan mij voorstellen dat andere mensen hier wat meer problemen mee kunnen hebben. Het verhaal is in elk geval ook super, en het is moeilijk om met het spel te stoppen.
Gameplay, Soms hoor je je eigen hersenen echt kraken! 8/10
Fun, Ik wou dat dit soort kermissen nog bestonden! 8/10
Levensduur, Erg veel levels, puzzels en een verhaallijn om je een poosje mee zoet te houden. 8/10
Graphics, Mooie zoekplaatjes en puzzels die de sfeer goed naar voren brengen! 9/10
Geluid, Je zou haast de kotsende poppetjes missen. 8.5/10
Originaliteit, Ik zelf heb nog nooit eerder een spel gespeeld met deze insteek wat betreft sfeer en verhaal. Als ze een kermis van deze tijd hadden genomen was het zeker minder geweest, maar dat old-school sfeertje is echt tof! 9/10
Reviewerscore, 8.5
Prijs: € 9,99