Where’s Waldo: The Fantastic Journey is een game gebasseerd op het gelijknamige boek. Where’s Waldo is in Nederland beter bekend als Waar is Wally? In de game ga je net als in de boeken opzoek naar Waldo die verstopt zit in kleurrijke, drukke, chaotische, getekende bladzijdes.

Algemeen
Where’s Waldo: The Fantastic Journey is verkrijgbaar op de PC, Nintendo DS en Nintendo Wii. De game werkt ongeveer net als de boeken. Onder andere; Where’s Waldo? The Wonder Book, Where’s Waldo? In Hollywood, Where’s Waldo? The Fantastic Journey, Where’s Waldo Now?, Where’s Waldo? The Great Picture Hunt en Where’s Waldo?. In de Engelse en Nederlandse versie heet hij Wally. Ik zal dan ook wel soms de namen in de war halen, maar Waldo en Wally zijn dus één en dezelfde!De boeken zijn gemaakt door de Engelse tekenaar Martin Handford. Het eerste boek ‘Where’s Wally?’ kwam al in 1987 uit. Na de game zal er in 2011 zelfs dankzij Disney een film over Waldo uitkomen.
[Martin tussen zijn creaties]
De Game
In de game kijk je net als in de boeken naar duizelingwekkende plaatjes vol met kleine mensen, dieren, huisjes, op de gekste plekken die je maar kunt bedenken. In deze plaatjes moet je opzoek gaan naar Waldo, een mannetje met bruin haar, een zwarte ronde bril, rood/wit gestreepte trui en muts en een blauwe spijkerbroek. Soms heeft hij ook een camera om of een wandelstok bij zich. Je kunt ook naar meerdere bekende personages zoeken, zoals Wilma, Odlaw, Woof, Wizzard Whitebeard en The Wally Watchers.
Where’s Waldo: The Fantastic Journey heeft een redelijk ‘verhaallijn’ en 2 verschillende moeilijkheids modes. Je hebt Easy en Normal. Easy is wel HEEL ERG easy, dus ik zou voor normal gaan. Op normal krijg je het volledige plaatje te zien, en niet steeds een klein gedeelte zoals in easy. Als je Waldo, Odlaw, eventueel botjes voor Woof en de aangegeven plaatjes hebt gevonden kun je ook nog op zoek gaan naar ‘de scroll’. Heb je alle plaatjes gevonden? Dan kom je weer in het main menu terecht (een eilandje) en kun je doorgaan naar de volgende quest. Zo speel je nieuwe plaatjes vrij.
De karakters
Wilma is Waldo’s vriendin, en werd later vervangen door haar tweelingzus Wenda. Wenda is de vrouwelijke versie van Waldo, met ook een zwarte bril, en rood met wit gestreepte kleding. Odlaw is de slechterik in het Waldo verhaal. Odlaw is eigenlijk gewoon Waldo maar dan achterstevoren, hij ziet er net zo uit als Waldo maar heeft een snor en in plaats van rood/wit gestreepte kleding zwart/geel gestreepte kleding. Woof is Wenda’s hond. Hij is wit en heeft ook een zwarte ronde bril op, een wit/rood gestreepte muts en een wit/rood gestreept pakje. In de boeken kon je alleen zijn staart zien. Alleen in het allerlaatste boek op de allerlaatste pagina is hij in zijn geheel te vinden. In de game helpt hij je vooral door hints te geven. Je kunt zoeken naar botjes voor Woof. Als je een botje vind kun je die gebruiken als hint, als je erop klikt en daarna Woof om een hint vraagt zal hij je langer helpen door te zeggen of je ‘warm of koud’ bent.Wizzard Whitebeard was in de boeken vooral de persoon die Waldo de quests gaf die hij moest volgen. Maar ook was hij te vinden in de tekeningen. In de game is hij ook vooral een extra figuur.The Wally Watchers zijn een club mensen die fan zijn van Waldo/Wally. Er zijn ongeveer 25 in het eerste boek maar in het boek “Ultimate Fun” zitten er 99 op 1 pagina. The Wally Watchers volgen Wally/Waldo op zijn reizen en zijn er vooral om je in de war te brengen. Ze hebben dezelfde kleding als Waldo alleen ze zien er wel anders uit.
Andere games
Andere Wally games zijn Where’s Waldo? Voor de NES uit 1991, The Great Waldo Search voor de Mega Drive/Genesis, NES en Super NES uit 1992, Where’s Waldo at the Circus voor de PC uit 1995 en tot slot Where’s Waldo?: Exploring Geography voor de PC uit 1996.
Vroeger heb ik veel plezier aan de boeken beleefd. En als je de game geprobeerd hebt, en de boeken nog niet kent zou ik ze zeker lenen in de bibliotheek! Als je eenmaal begint met zoeken kun je niet meer stoppen, en zou het kunnen dat je op een gegeven moment echt met je handen in het haar zit achter de computer. Ik raad het je wel aan om het met redelijk wat licht te spelen anders gaan de poppetjes nogal een eigen leven lijden en kun je echt duizelig worden. In elk geval, een leuke game voor elke leeftijd! De game is ook op de website te spelen.
– Gameplay, 8/10
– Fun, 8/10
– Levensduur, 6/10