Als klein meisje hoorde ik de Motown muziekstijl vaak in de auto. Het was dan ook een muziekstijl die veel geluisterd werd ongeveer 20 tot 30 jaar geleden. Sony bedacht om met deze muziekstijl een nieuwe SingStar-versie te maken. En ik heb hem voor jullie mogen uitproberen. Benieuwd naar de nieuwste SingStar-game? Lees dan nu de review van SingStar Motown.Op het moment dat ik de game start, ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar alle nummers die voorbij komen. Een aantal nummers herken ik gelijk maar ook een groot aantal zijn onbekend voor mij. Mijn vader kent ze gelukkig wel en geeft me dan ook de nodige verhalen bij de nummers en artiesten zodat ik het beter begrijp. Voor diegene die de Motown stijl niet kennen: de Motown muziekstijl is een stijl die gezongen wordt door getinte zangers. Denk aan de Jackson 5, Diana Ross, Lionell Richie deze namen komen ook voorbij in deze SingStar-versie. De Motown muziekstijl was te horen in de jaren 60, 70 en 80 en is behoorlijk tijdloos. Op de radio hoor je nog regelmatig nummers voorbij komen uit deze periode.

De game is zoals alle SingStar-games, ook in deze stijl. Menu met nummers en foto waaruit je kunt kiezen. Achtergrond is in de stijl die bij de muziek past. Nummers kun je kort beluisteren voor je een keuze maakt. Op het moment dat je gekozen hebt, kun je nog kiezen uit de korte of lange versie van het nummer waarna je vervolgens van start kunt en je zangskills kan laten horen. De nummers die voorbij komen zijn over het algemeen voorzien van de originele video clip, wat erg leuk is natuurlijk. De clips zijn er al de nodige jaartjes dat kun je ook wel zien. Bij de nummers waar geen clip van is, hebben de makers van deze Singstar-versie een eigen clip gemaakt met daarin foto’s verwerkt van de artiest(en).

Over het grafische deel van deze game is eigenlijk weinig te vertellen. Het menu en de nummers die voorbij komen, zijn zoals je gewend bent van de andere SingStar-games. De kwaliteit van de filmpjes is voor zover het kan goed. Je kunt zien dat de nummers ouder zijn en dat toen de kwaliteit van het beeldmateriaal niet is wat het nu is. Maar dat is erg logisch gezien Motown muziekstijl in de jaren 60, 70 en 80 opgenomen werd. De nummers die voorbij komen zijn de volgende: David Ruffin – Put A Little Love In Your HeartDiana Ross & The Supremes – ReflectionsJimmy Ruffin – What Becomes Of The Broken HeartedLionel Richie – My DestinyMartha Reeves & The Vandellas – Jimmy MackMartha Reeves & The Vandellas – Nowhere To RunMarvin Gaye – Let’s Get It OnMarvin Gaye – What’s Going On?Marvin Gaye & Kim Weston – It Takes TwoMary Wells – My GuyRick James – Super FreakSmokey Robinson – Being With YouSmokey Robinson And The Miracles – The Tracks Of My TearsStevie Wonder – For Once In My LifeThe Commodores – Brick HouseThe Commodores – EasyThe Contours – Do You Love MeThe Four Tops – Reach Out I’ll Be ThereThe Isley Brothers – This Old Heart Of Mine (Is Weak For You)The Jackson 5 – ABCThe Miracles – Love MachineThe Supremes – You Can’t Hurry LoveThe Temptations – Get ReadyThe Temptations – Papa Was A Rollin’ StoneThe Velvelettes – Needle In A HaystackPlayStation 3 extra nummers: The Four Tops – I Can’t Help Myself (Sugar Pie, Honey Bunch)The Jackson 5 – I Want You BackMartha Reeves & The Vandellas – Dancing In The StreetMarvin Gaye – I Heard It Through The GrapevineThe Supremes – Stop In The Name Of Love

De game is grappig om te spelen als je van SingStar houdt. Om eerlijk te zijn, zou ik zelf de game niet kopen. Ook al ben ik geen hele “jonge” gamer, ik ken maar een minimaal aantal nummers. De rest van de nummers zegt me weinig tot niks waarbij de lol om het nummer te proberen er ook niet is. Om deze game leuk te kunnen spelen, is het wel leuk dus om de muziekstijl te kennen.

De doelgroep voor deze game is dan ook wat ouder. Mijn vader is helemaal enthousiast als hij de nummers voorbij ziet komen en kent ze dan ook allemaal bijna van buiten. Hoewel hij het SingStar-idee niet zo leuk vindt. Geef hem maar een radio en niet een spel met deze muziek. De clips vindt hij dan wel weer erg leuk om een keer te zien, maar dat hij het spel zou kopen dat ziet hij dan ook weer niet zitten. Mijn mening is dat de game zijn charmes heeft als je in een andere leeftijdsfase zit en graag SingStar speelt. Of de game een groot succes wordt voor Sony? Ik zet mijn vraagtekens. Ik had liever een andere keuze SingStar-game gezien.

Singstar Motown is te koop voor de Playstation 2 €34.99 en Playstation 3 €44,99 (prijs via Bol.com)Officiele website