Nadat de beveiligingsmannen voor me opzij waren gestapt en ik de Square Enix booth ingelaten werd, brachten ze me naar een kleine kamer waar ik een achter gesloten deuren preview zou krijgen van het spel Nier, waarna ik de kans zou krijgen om vragen te stellen aan de bekende project-manager van Nier; Takayuki Kawasaki.De previewEr was nog erg weinig bekend over Nier. Het enige dat onthuld werd was dat het verhaal gaat over een man van ongeveer dertig jaar oud (genaamd Nier), die in een post-apocalyptische wereld leeft waar het overgrote deel van de bevolking lijdt aan een ziekte genaamd ‘the Black Scrawl’. Dan loopt iemand die hem dierbaar is de ziekte op: zijn dochter. Nier gaat op zoek naar een geneesmiddel met de hulp van een mysterieus boek. De teaser trailer zag er geweldig uit: mysterieus, donker, en het deed ons erg herinneren aan klassiekers zoals Devil May Cry en Ninja Gaiden. Wat voor spannende dingen werden er onthuld tijdens de preview die ik kreeg?Na een paar minuten van gameplay beelden, was het eerste dat in mijn hoofd opkwam niet dat Nier op Devil May Cry leek, maar meer op Prince of Persia. Als je kijkt naar het uiterlijk van Nier, zou je hem heel goed kunnen zien als een oudere versie van de Prince. Het personage, het ontwerp van de wapens, de omgevingen en de gameplay ervaring hadden allemaal een duidelijk Japanse invloed.

In een van de korte gevechten die ze lieten zien, kwam ik er achter dat het eerder genoemde mysterieuze boek een magisch spreukenboek blijkt te zijn, die je meehelpt in je strijd om een geneesmiddel te vinden voor je dochter. Cool: een book dat vuur schiet. Met magie die letterlijk uit het boek zelf komt, is het een maatje die levels omhoog gaat en sterker wordt net zoals het hoofdpersonage.De omgevingen zagen er imposant uit, maar voordat ik een oordeel kon vellen over de graphics, moest ik eerst vragen hoe ver ze waren met de ontwikkeling van het spel. Maar voordat het interview begon, lieten ze nog even een gevecht met een eindbaas zien. Interessant hierbij was dat de camera ineens van standpunt veranderde, waardoor het spel net een side-scroller leek. Interessant, intrigerend, veelbelovend. De baas zag er erg intimiderend en vooral erg, erg groot uit. Ik moest meer weten.

Takayuki Kawasaki interview – project-manager @ NierDe verandering van perspectief naar side-scroller tijdens de preview viel me op. Is dat een terugkomend element, of eenmalig?Er zijn een paar momenten zoals dat [waar het perspectief veranderd]. Het side-way scrolling, of de top-down view, zijn kleine dingen die een soort van hulde brengen aan oude stijl games. Maar het is geen groot deel van het spel. Zijn er specifieke oude-stijl games waar jullie ere aan willen doen?Geen specifieke, alleen het idee van het recreëren van die sfeer zonder al te specifiek te zijn. Het zijn gewoon kleine dingen om het interessant te maken, om wat meer diepte en plezier aan het spel toe te voegen.Bayonetta wordt ook vaak vergeleken met Devil May Cry (het is immers van dezelfde maker). Hoe zal Nier anders worden dan Bayonetta?Het grootste verschil zal het hele Square Enix verhalen-vertellen met het grote, epische verhaal verbonden aan de actie zijn. Het een sterk verhaal geven achter alles, samen met de twists in het verhaal enzovoort, zijn een belangrijk deel van hoe het spel werkt en wat er gebeurd in de spelwereld.Het idee achter de magie is ook anders dan in Bayonetta. Het is redelijk real-time, zodat je midden in een zwaardgevecht ook je magie moet afvuren. Het zal veel dynamischer zijn, met veel meer dingen die tegelijkertijd gebeuren.Het spel vind plaats in een apocalyptische omgeving, met veel donker. Hoe zit het met het spel zelf, kunnen we verwachten dat die donkere tonen daarin terugkomen als het gaat om het uiterlijk van het spel?Er is een algemene overheersing van donker. Het gaat allemaal over het gevecht tussen de ‘shades’ en de mensen, dus grafisch gezien heeft het een donker fantasy thema.

Toen jullie Nier op de E3 lieten zien, was het spel voor ongeveer 20 procent af. Hoe ver zijn jullie nu?Als het om de gameplay gaat, zijn we al zo ongeveer klaar, los van wat details. Maar grafisch gezien zou ik zeggen dat we pas op de helft zijn, met heel wat details die nog toegevoegd moeten worden voor de look van het spel.Kunt u ons meer vertellen over het leveling systeem en over de soorten wapens die er zijn in Nier?Het leveling up systeem lijkt op een soort van RPG-leveling up stijl systeem waar je experience verzamelt, waardoor je levels omhoog gaat, die je stats verhogen.En als het gaat om wapens dan zijn er verschillende categorieën van wapens. Zoals single-handed zwaarden, two-handed zwaarden en binnen die categorieën heb je ook nog heel veel verschillende wapens. Dus ja, wederom lijkend op RPG spellen.Dus, Nier is officieel een adventure game, maar het heeft meerdere RPG elementen?Als het gaat om categorie, dan gaan we officieel voor een action-adventure game, maar als het ons lukt om de leuke elementen van RPGs er in te stoppen en het zo goed te laten werken, dan is dat het idee waar we voor gaan.Jullie wilden dat Nier wat aantrekkelijker zou zijn voor het ‘Westerse publiek’, en hebben daarom er voor gezorgd dat Nier er meer als een Westerling uitziet. Waarom wilden jullie dit?Het idee achter het maken van een andere look voor het personages, in het algemeen, was om weg te stappen van de standaard Square Enxi J-RPG stijl en iets nieuws te ontdekken met het personage, in plaats van maar bij het oude te blijven. Iets dat wat volwassener was.[Nier zal een spel zijn dat veel volwassen issues bespreekt. Helaas, voor degenen die het hoopten, waaronder een mede-journalist, “zullen er geen sex scenes in Nier” zijn, hoe volwassen die ook zijn]Hoeveel uur gameplay verwachten jullie uiteindelijk te hebben?We kijken tegen de 12 tot 15 uur aan.Bedankt, Takayuki Kawasaki, Square Enix en mijn behulpzame PR Contact voor deze preview en interview.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.