Een jaar nadat Realfogs Qpang introduceerde in Nederland introduceren ze een nieuwe game: FogsFighters. FogsFighters is een grappige MMO voor jong en oud. Het spel is al een tijdje populair in Azië onder de naam GetAmped. Om te kijken wat er allemaal mogelijk is met dit spelletje ging ik de strijd aan met mijn tegenspelers.Toen ik dit spel zag moest ik meteen aan de games denken die ik vroeger speelde. De omgevingen en karakters lijken een beetje op die van Mario Bros en Charlie the Duck. Zo hebben de poppetjes kleine lichaampjes en grote hoofden. De omgevingen en karakters zijn net zoals de games van vroeger rechtlijnig en hoekig. De karakters doen daarnaast ook denken aan de Japanse tekenfilms zoals DragonBall. Beetje anime/manga look dus. Niet gek als je bedenkt dat dit spel daar bedacht is. In tegenstelling tot de spelletjes die ik net noemde is de wereld van FogsFighters wel 3D. Deze 3D arcade look geeft het spelletje iets speciaals. Het past perfect bij de uitstraling van het spelletje: leuke, vrolijke maar bovenal gezellig. Zodra ik het spel opstart word ik al een beetje lichtelijk gestoord van het geluidseffect. Al vraag ik me af of een irritant geluidje dat je hoort elke keer als je ergens op klik wel een geluidseffect te noemen is. Dat was dan ook het eerste dat ik uitschakelde. De muziek past verder goed bij de game. Aangezien er steeds een deuntje word herhaald word het op den duur misschien wel een beetje eentonig. Om het spel te starten moet je inloggen op een kanaal. Hier kun je een toernooi of een uitdaging beginnen. Door als eerste een uitdaging te doen kun je de toetsen een beetje onder de knie krijgen en weet je welke toetsen je waarvoor moet gebruiken. Je leert ook meteen een paar combinaties. Hier kom ik zelf pas na eindeloos proberen achter. Inmiddels had ik al ontzettend veel toernooien verloren (jammer genoeg). Een toernooi is een spel van minstens 2 en maximaal 8 spelers met verschillende mogelijkheden. Zo kun je kiezen voor death match. Dit houd in dat je of samenwerkend in een team of ieder voor zich, alle spelers (van het andere team) moet uitschakelen. Eigenlijk houd dit niets meer in dan elkaar gewoon een beetje in elkaar rammen. De basistoetsen die je kunt gebruiken zijn heel simpel. Je kunt de pijltjestoetsen gebruiken voor het lopen en de Z, X, C en V toetsen voor de basisaanvallen en springen. Dat lijkt allemaal gemakkelijk maar dat is het totaal niet. De karakters lopen in rechte lijnen wat het spelletje best lastig maakt. Want dat betekend dat je precies naast, voor of achter iemand moet staan om hem knock-out te slaan. Wat trouwens ook niet in één keer gaat. Al met al heb je daar dus een hele tactiek voor nodig. Tijdens het spel komen er voorwerpen uit de lucht vallen. Deze voorwerpen kun je oppakken en vervolgens gebruiken als wapen. In grappige vormen en kleurtjes heb je verschillende gebruiksvoorwerpen. Zo heb je een zuurstok dat dient als een soort geweer met magische krachten. Eigenlijk zijn alle voorwerpen, hoe gemeen dan ook, even vrolijk en liefelijk. Naast gewoon een vecht spelletje te spelen is het ook mogelijk aan verschillende sporten mee te doen. Individueel of met een team, het kan allemaal. Je kunt onder andere kiezen uit Amped voetbal, Basketbal en Breekbal. Bij geen van de sporten zijn er regels. Je mag er dus lekker op los beuken. Wat ontzettend leuk is. Eindelijk een keertje voetbal spelen zonder dat de scheids fluit als je de ander heel hard op zijn donder slaat. Een groot nadeel hierbij is dat je net zoals tijden een gevecht goed op moet letten waar je staat. Want voor je het weet sla je een teamlid dood in plaats van dat je de bal een flinke knal geeft. FogsFighters combineert het beste van de old school arcade vecht actie spelletjes en sport uitdagingen. Het is vrolijk en kleurrijk. Een heerlijk spel waarbij je ongestraft en bovenal grappig ander in elkaar kan slaan. Heerlijk om even je frustraties af te reageren. Best jammer is dat rammen eigenlijk het enige is waar het spelletje om draait. Er zit verder geen enkele diepgang in het spel. Dat is soms ook wel even fijn zoals na een bijzonder drukke werkdag en je even aan niets wilt denken.

Annette