Dag 1 van de Game Developers Conference begon vooral heel vroeg. Als een van de eersten haalde ik mijn perskaart op en ging ik gelijk door naar de eerste presentatie: ‘Surviving project cancellation’ van Bostjan Troha, CEO van Zootfly.Bostjan vertelde over de Prison Break game die hij met zijn studio aan het maken was, die uiteindelijk gecancelled werd. Door zijn presentatie werd het snel duidelijk hoe moeilijk de games industrie wel niet is: voor je het weet, ben je binnen een week failliet.Na zijn interessante presentatie was het tijd voor flink wat koffie. In de perskamer waren al wat bekende Nederlandse college’s aanwezig, die er net zo veel zin in hadden als ik. Om 11 uur kwam ik een grote zaal in die tot aan het einde vol was: de keynote sessie van Cevat Yerli van Crytek over de toekomst van graphics zou over enkele minuten beginnen. Helemaal voorin de zaal zat Azemina Hot, de verloofde (of ondertussen vrouw van Cevat). Zoals elke keer, was ze er bij om hem te horen spreken. Cevat was een vrolijke man die een heel duidelijke presentatie gaf. “De Renaissance van Gaming Graphics is net begonnen”, zei hij hierbij. Op de GDC was Crytek’s CryEngine 3 te zien, wat zorgde voor een volle Crytek booth.Don Daglow was ook aanwezig, jeweetwel, 40 jaar ervaring in de games industrie, de maker van de originele Neverwinter Nights, van Stronghold, de eerste baseball game, en nog veel meer. Mr. Daglow was, na een kort gesprekje, er compleet van overtuigd: “Jij gaat later in de games industrie werken!”. Waarna hij mij een ‘boks’ gaf. Dat is een van de leukste dingen aan de experts: ze zijn nog steeds even vrolijk en vol passie als toen ze begonnen. Wat veel mensen misschien ook niet weten: de hoofd-programmeur van Neverwinter Nights was een vrouw. “Een erg getalenteerde vrouw zelfs. Vroeger was het nooit raar als je als vrouw in de games industrie werkte. Ja, er waren meer mannen dan vrouwen, maar je werd niet raar aangekeken. En willen wij alle publieken bereiken, dan moeten we daar vrouwen bij betrekken. Dus als je een baan in de games industrie aspireert, laat je niet tegenhouden!”Tot zover mijn korte verslagje vanaf de GDC. Ik ben nog lang niet klaar, en morgen en woensdag gaat het gewoon verder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.