Stel je eens voor; de vrijheid van GTA IV, de atletische eigenschappen van Altaïr uit Assassin’s Creed en een vleugje chaos van Left For Dead. Doe daar bovenop ook maar eens een enorme lepel superkrachten en mix deze ingrediënten zodanig dat het één geheel wordt. Ja, we hebben er lang op zitten wachten, maar eindelijk is ie er: Prototype! Een sterke maag is aangeraden.
Deze sandbox game gaat over Alex Mercer. Hij is geïnfecteerd met een virus waardoor hij superkrachten tot zijn beschikking heeft. Alleen lijdt de arme donder aan geheugenverlies en is het aan de speler de taak om Alex te helpen met de zoektocht naar zichzelf en uit te vinden wie hem dit aangedaan heeft.Er zijn verschillende missies. Zo heb je de gewone waardoor je verder vordert in het spel, maar je hebt ook zogenaamde “events”. Dit zijn opdrachten waarvan je zelf kan bepalen of je ze doet of niet. Ook zullen deze events nog te spelen zijn nadat je het spel hebt uitgespeeld.

Wat deze game zo speciaal maakt is de vrijheid die je hebt plus de bijzondere krachten die Alex Mercer bezit. En wat een geweldige combinatie blijkt dit te zijn. De game begint zo dat je al je krachten al bezit, een soort voorproefje dus op wat je gaat worden. Zo kan je het ene moment enorme klauwen te voorschijn laten komen en het andere moment een enorm zwaardachtig wapen. Vind je dat mensen je weg blokkeren? Laat dan maar een enorm schild uit je schouder komen en beuk je een weg door de mensenmassa heen. Wil je je verweren tegen tanks? Laat dan die hammerfists maar komen!Bij al deze krachten horen natuurlijk ook erg toffe moves. Door bijvoorbeeld je klauwen met volle kracht de grond in te slaan, kan je enorme spikes de grond uit laten komen, die iedereen in je omgeving doorboren.Telkens kun je nieuwe moves unlocken door Evolution Points te sparen door missies te doen.

Voor sommige missies is het onmogelijk om als jezelf te gaan; tijd om je te vermommen.Dit wordt gedaan door mensen te consumeren en dat gaat er ook niet al te vriendelijk aan toe. Zo sla je bijvoorbeeld met je blote vuisten door iemands lijf heen en neem je hem op die manier in je op. Maar hey, jij probeert ook alleen maar te overleven. Je mag immers niet herkend worden als je een militaire basis in wil wandelen. Door het consumeren van mensen kun je ook jezelf healen, dus je hebt geen gezeik met health potions of iets dergelijks.Wat voor sommigen denk ik wat tegenvalt zijn de graphics. Eerst wordt je helemaal lekker gemaakt met prachtige tussenfilmpjes, maar onder de gameplay zelf is het allemaal wat minder mooi. Wel zijn Alex Mercer’s transformaties erg leuk in beeld gebracht en ook het feit dat je alles in je omgeving wat los en vast zit kapot kan maken is erg goed gedaan en erg vermakelijk (antenneschotels naar helikopters gooien is fun!).Heb je echt geen idee wat je bij al dit bovenstaande moet voorstellen? Neem dan eens een kijkje:

Prototype is verkrijgbaar voor de pc €50 euro, xbox 360 €60,00 en ps3 €60,00. Te koop via onder andere bol.com

About LisaCooper91

Gamer, horrorfanaat, filmliefhebber, muziekverzamelaar, boekenwurm, all-round nerd.