Empire: Total War, uitgebracht in maart dit jaar, is de nieuwst en vijfde game uit de Total War serie. Zoals elke game uit de Total War heeft ook Empire: Total War te maken met een bepaalde periode uit de geschiedenis, in dit geval de achttiende eeuw. Empire: Total War is een gigantische game met ontzettend veel mogelijkheden.De geschiedenis:Ten tijde van de zestiende en zeventiende eeuw werden er veel uitvindingen gedaan, zoals het fluitschip, het buskruit en ander nieuw oorlogsmateriaal. Door dit alles kreeg men steeds meer mogelijkheden om de wereld te verkenen en te veroverd. Zo werd de hele wereld in korte tijd in kaart gebracht. Vooral Europese landen, meestal monarchieën, gingen over de gehele wereld heersen. Zij werden heer en meester van het land en de zee. Ook staat de achttiende eeuw in teken van veranderingen. Machtige landen gingen ‘ten onder’ en andere kwamen op. Dit alles is terug te vinden in het Empire: Total War spel, wat het spel heel erg realistisch maakt. Daarnaast brengt het ook een aantal vernieuwingen met zich mee die dit spel anders maakt dan de voorgaande games uit de serie.De wereldkaart:De wereldkaart van Empire: Total War is opgedeeld in drie gebieden en vier zeestraten. Tussen deze gebieden kun je reizen per schip. De zeestraten zijn zelfs alleen maar toegankelijk voor schepen. De drie gebieden zijn (hoe kan het dan ook anders) Amerika, Europa en gebieden rond India. In deze drie gebieden is het mogelijk kolonies te stichten en handel te drijven. Of het nou gaat om wie er de macht heeft in het land, welke religie er in een gebied heerst, technologische ontwikkelingen of hoe de gebouwen eruit zien, het lijkt allemaal met de geschiedenis te kloppen. De verschillen tussen culteren beperken of vergroot ook je mogelijkheden tijdens het spelen. Als je bijvoorbeeld als protestants land een islamtisch land veroverd is de bevolking snel geneigt in opstand te komen. Naast de drie gebieden die je kunt veroveren en besturen zijn er ook nog vier zeestraten- Kust Brazilië: Zeestraat voor handel met Zuid-Amerika. – Ivoorkust: Zeestraat voor handel met West-Afrika. – Zee bij Madagaskar: Zeestraat voor de handel met Oost-Afrika.- Oost Indië: Zeestraat voor handel met Oost Indië. Door je vloot naar de zeestraten te sturen en een ‘slot’ te laten bezetten kun je goederen uit de gebieden halen. Dit is zeer belangrijk, want hoe meer handel je drijft, des te groter je inkomsten zijn. Het spelen op de wereld kaart gaat volgens een beurtensysteem. Het is enkel mogelijk een bepaald aantal stappen te zetten. Daarnaast duurt het bouwen, rekruteren van je leger en onderzoek een aantal jaar. Dit zorgt ervoor dat je best lang bezig bent met een missie uitspelen ondanks dat het niet vervelend word. Oorlogen:Om gebieden te veroveren en te behouden moet er natuurlijk gevochten worden. Zoals in alle Total War serie kun je deze oorlogen te land uitvechten. In Empire: Total War is er echter een nieuwe toevoeging gedaan waardoor je nu ook op zee kunt vechten. Voor deze realtime gevechten word soms wel een neetje goede tactiek geëist. Het is niet altijd even makkelijk te winnen (wat maar goed is ook, anders word het saai!).Door de gevechten zelf realtime te spelen heb je alles zelf in de hand. Wil je niet zo’n lang gevecht spelen, dan is er altijd nog de mogelijkheid om op ‘autosolve’ te klikken. Besluit je toch om zelf een gevecht te spelen dan is het goed om te weten dat er een ‘één op één-vertaling’ plaats vind. Dat betekend dat als jij aanvalt vanaf de het oosten dat je leger dan ook aan de oostzijde van het veld komt te staan. Als verdedigende partij heb je natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om je eenheden zelf te plaatsen waar jij ze wilt hebben. De winst moet wel binnen een bepaald tijdsbestek behaald worden anders heb je automatisch gewonnen (als je aangevallen werd) of verloren (als je zelf aanviel).Ter land:Het vechten aan land blijft leuk waarbij je soms gebruik moet maken van handige feitjes. Zo is je voetvolk redelijk kwetsbaar tegenover cavalerie, maar door ze achter palissades of muurtjes te plaatsen worden ze veel weerbaarder. Daarnaast kun je handig gebruik maken van de omgeving. Zo kunnen sommige legereenheden zich verstoppen in de bossen, terwijl andere bepaalde huizen kunnen bezetten. Daarnaast kun je kanonnen gebruiken om muren en gebouwen kapot te schieten. Dankzij goede tactieken kan het gebeuren dat je ondanks dat je in minderheid en zwakker bent, toch wint van je tegenstander. Ter Zee:Als eerste in de Total War serie kun je bij Empire: Total War ook realtime zeegevechten mee maken. Al moet wel gezegd worden dat vechten te zee lastiger is dan vechten te land. Nu moet je rekening houden met de windrichting en -kracht. Daarnaast zijn er een hele boel handelingen nodig om een zeeslag te winnen. Dit alles maakt het erg ingewikkeld, zelfs als het om kleine vlootjes gaat. Je kunt de schepen wel een target geven waarna ze verder alles automatisch doen. Echter is dit geheel niet effectief en loop je een grote kans om schepen onnodig te verliezen door onhandige acties. Oranje boven!In Empire: Total War kun je verschillende Campagnes spelen met verschillende grote wereldmachten uit de achttiende eeuw. Tot deze grote machten behoord ook Nederland, wat het spel voor de Nederlandse spelers misschien nog leuker maakt. Het grote voordeel van het spelen met Nederland is, is dat je meteen begint met gebieden verdeeld over de gehele wereld. Echter maakt dit het spel ook lastig aangezien de gebieden ver uit elkaar liggen.Graphics: Empire: Total War er grafisch bijzonder goed uit. Het turnbase deel is in 2D en het realtime deel (de gevechten) in 3D. De realtime zeegevechten zijn geweldig! Het water ziet er heel erg mooi en echt uit, het spat zelfs heel realistisch tegen de boten op! Voor de realtime landgevechten geldt eigenlijk wel hetzelfde. Het leuke is dat de weersomstandigheden per gevecht verschillen. Soms kan het mistig zijn op zee en dan is het lastig om je tegenstander te zien aankomen.Conclusie:Empire: Total War is een erg groot spel met (zo lijkt het) eindeloze mogelijkheden. Het spel is ook nog eens erg realistisch en ziet er grafisch goed uit. Naast de missie die je kunt spelen is er ook nog een los staande misse, Road to independence. Hierin speel je Amerika vanaf de stichting van het eerste dorp tot de uiteindelijke eenheid. Vervolgens schijnt Amerika ook speelbaar te zijn (zelf ben ik nog niet zo ver). Daarnaast is de rol van Nederland in dit spel erg leuk (het blijft mijn favoriete land). De nadelen zijn echter wel dat het spel soms wat lang duurt. Dit komt vooral door het beurtensysteem waardoor je soms eindeloos moet wachten tot je tegenstander klaar is met zijn beurt. Daarnaast zijn de zeeslagen en gevechten op een stadsmuur soms een beetje chaotisch en ineffectief.Het spel is wel het leukst als iet je iets hebt met deze tijdsperiode.

About LadyPatries

Gamer, Moeder, Vrouw van <3

View all posts by LadyPatries