Qpang is een MMOTPS, oftewel een Massive Multiplayer Online Third Person Shooter (een hele mond vol). Deze gratis game biedt een leuke afleiding tussen onze favo games. Voordat je het spel kan spelen, maak je een account aan op de site en download je hier het spel. Je kiest een ingame naam en vervolgens een karakter. Dit karakter kan je trouwens altijd wijzigen. Om een beetje wegwijs te worden in de game, wordt je op weg geholpen door Zila, een soort krokodil achtig beestje.

Gevechtsronde:
De eerste ronde leert Zila je hoe je moet lopen, bukken, springen, klimmen en speciale acties uit kan voeren zoals koprollen. Dan komt de gevechtsronde. Je kan kiezen uit 4 soorten wapens. Met 1 selecteer je het slagwapen, met 2 de schietwapens, met 3 de lanceerwapens (een groter tref gebied) en als laatste met 4 het werpwapen, waarmee je tegenstanders die ergens achter schuilen toch kan raken.Je kan in het begin alleen gebruik maken van een slag- en schietwapen.

Skill kaartenDan legt Zila je wat uit over skill kaarten, dat deze te vinden zijn in het spel en dat je ze alleen kan je gebruiken als je skillniveau hoog genoeg is. Je skillmeter wordt bijgevuld als je wint, maar ook als je verliest. Als je meerdere kaarten hebt dan kan je via Q en E kiezen welke je wilt gebruiken en met je rechtermuisknop activeer je hem. Leuke kaarten zijn bijvoorbeeld de skibril en chaos. De skibril beschermt je tegen verblindend licht en het vermindert de effecten van een Flitsbom. Met de kaart chaos kan je de toetsen op het toetsenbord van je tegenstanders omdraaien. Offline kaarten zijn skill kaarten die je koopt en die je kan activeren in het spel. Dat doe je via de ‘lobby -> Geef Kaart Code’. Deze kaarten zijn te koop via de website. Daar kan je overigens ook terecht als je ingame geen geld meer hebt. 5 euro staat gelijk aan 500 RealCash.

MissiesIn het spel kan je een niet alleen Death Matches of Team Death Matches spelen, maar ook missies. Je hebt de VIP missie en de missie om de Essence te beschermen. Elk team heeft een VIP. Jouw team heeft een witte en het andere team heeft een rode. Hij is te herkennen aan de letters VIP en is altijd op de map te vinden, waar jij ook bent. Schakel deze VIP uit voor punten.Bij het beschermen van de

Essence heeft een speler in het spel de Essence. Deze speler heeft dan een witte ruit bij zich als hij bij jouw team hoort of een rode als hij van de tegenpartij is. Hoe langer jouw team de Essence heeft, hoe meer punten je krijgt om het spel te winnen. De Essence kan je pas pakken als je de tegenstander die hem heeft, uitgeschakeld hebt.

Ik heb zelf een aantal missies gedaan en ik vind het best een grappig spel. Je speelt in verschillende mappen als een poppenhuis of een Egyptische sfeer, waar deuren voor je neus sluiten of open gaan. Het spel is niet zo heel moeilijk, omdat je prima op weg wordt geholpen door Zila. Alleen is het met de skill kaarten nog even wennen, maar dat komt vanzelf.

Dit is een prima spel als je houdt van:– (Funny) Shooters- Missies- Een popperige speelgoedsfeerDit spel is minder als je het niet zo hebt op:– Een (ietwat) chaotische game- Een popperige speelgoedsfeer, maar meer ‘RL’ achtig- Als je het filmpje al te liefjes vind[yt=350,300][/yt]