Deze week gaat één van de meest geanticipeerde games van 2008 uitkomen. Een nominatie voor ‘Game of the Year 2008’. Een regelrechte aanval op ‘Gears of War 2’ en ‘GTA IV’. We hebben het hier natuurlijk over Fallout 3. Lees over de grafische pracht, de onbehaaglijke sfeer en waarom de game verboden is in India en Australië. Geef als de gesmeerde bliksem een linkermuisklik op ‘Read the Rest’ en je weet dat je binnen afzienbare tijd 60 euro lichter bent……

RPG? Not for me…
Van een RPG moet je houden. De één vindt het te langdradig en misschien zelfs te saai. De ander vindt het helemaal geweldig om je te verdiepen in personages, upgraden van een zakmes of een wereld te ontdekken waarvan je alleen maar van kunt dromen. Ikzelf bevind me in een grijs gebied rondom RPG’s. Shooters met RPG-elementen (BioShock, Resident Evil 4) vind ik helemaal geweldig, maar een échte RPG in de zin van Final Fantasy, Blue Dragon of Lost Odyssey? Nee, daar loop ik niet echt voor warm….

Oblivion …..totdat Fallout 3 mijn Xbox in ging. De game komt officieel uit op 31 oktober voor PS3, Xbox360 en PS3, maar ik heb de mazzel om dit nieuwe meesterwerk van Bethesda Softworks al te mogen spelen. Bethesda is vooral bekend van hun vorige titel ‘The Elder Scrolls IV: Oblivion’, wat een onwaarschijnlijk goed spel was. Helaas valt de vergelijking met Oblivion moeilijk te ontkennen en dat zal ik ook zeker niet nalaten in de review. Maar misschien is het ook wel logisch dat het veel op het alom geprezen Oblivion lijkt. Echter, ‘never change a winning team’. Toch?

Niet pluis in de kluis
Het verhaal begint zeer intrigerend. Jij wordt geboren in een kluis diep onder de grond. Een enorme kluis welteverstaan, welke de inwoners beschermt tegen de radioactiviteit van buitenaf. In de buitenwereld heeft in het jaar 2077 een enorme nucleaire oorlog het grootste gedeelte van de aarde verwoest. Als 200 jaar later (2277) jouw vader plotsklaps ontvlucht uit de kluis, word jij verdacht van medewerking aan je vader en is het voor jou tijd om als vluchteling de kluis te verlaten, en op zoek te gaan naar een spoor van je vader.

Side-quest of main-quest? That’s the question Buiten de kluis begint jouw reusachtige avontuur door de ‘Capital Wasteland’, wat gebaseerd is op de hoofdstad van de USA: Washington. Door het geruïneerde landschap ga je op zoek naar je vader. Het spel werkt op basis van het RPG-principe; je mag gaan en staan waar je wilt, side-quests uitvoeren al naar gelang je wilt, maar nooit de main-quest uit het oog verliezen.

Hel en verdoemenis
Fallout 3 is fantastisch vormgegeven. Alles straalt verdoemenis en verwaarlozing uit. Van de uit vuilnis gemaakte steden en dorpjes, tot de verlaten supermarkten en metro-stations. Overal is het leven verrot en geflambeerd door de radioactiviteit, die overal op de loer ligt. Mensen zijn paranoïde geworden, geschift geraakt door de eenzaamheid en verlatenheid van de wereld. Het gevaar is overal in het land voelbaar aanwezig. Tijdens je zoektocht wordt je om de haverklap aangevallen door de meest vreemde radioactieve wezens, van uit de kluiten gegroeide vuurspuwende mieren tot zeer onvriendelijk gemuteerde medemensen (de Raiders en Super-mutants).

Wetenschapper
Dat vechten is op zich natuurlijk niet zo verkeerd. Ten eerste voor de afwisseling (zie V.A.T.S.-systeem, onder), maar ten tweede voor je Experience points. Zoals het een echte RPG betaamd kun je je daarmee overal in specialiseren. Je kunt een gerespecteerd dokter worden of een geleerde in de Science. Natuurlijk is ook je Charisma belangrijk om zodoende zoveel mogelijk mensen naar jou te laten luisteren. Je kunt een ‘huis’ kopen in de belangrijkste steden die het gebied nog kent en je kunt je vergaarde spullen ‘traden’ voor Caps; het betaalmiddel in The Capital Wasteland.

Oblivion 2
Je hoorde het me al eerder zeggen; de vergelijking met Oblivion is snel gemaakt. De veranderende dag- en nachtcyclus is weer aanwezig alsook de epische muziek. De hele opzet van het beklemmende begin en de mooie missies deden me op veel fronten denken aan Bethesda’s voorganger uit 2006. De menu’s zijn in Fallout wel wat fraaier vormgegeven en wat gebruikersvriendelijker. Je hebt een heuse ‘pip-boy’ aan je rechterarm, die je te allen tijde kunt raadplegen om je wapen te veranderen, je map te checken of om te kijken met welke missie je ook alweer bezig bent. Je kunt ook een wapen of ander artikel onder een hot-key plaatsen, zodat je het met een simpele druk op de vierpuntsdruktoets kunt inzetten.

Spectaculair Het grootste verschil met Oblivion is het combat-systeem. Je kunt natuurlijk met een gevoelige ruk aan je trigger een geplaatst schot met je gun of aanval met je baseball-bat uitdelen, maar met het V.A.T.S. systeem gaat dit allemaal nóg spectaculairder! De eerste keer dat ik dit systeem gebruikte was ik echt helemaal weggeblazen. Het werkt vrij simpel; als je een vijand in je vizier krijgt, druk je snel op de RB-toets (bij de Xbox-controller). Op dat moment scant het systeem automatisch waar je je vijand het beste kunt raken. Dit wordt uitgebeeld in procenten (zie screen). Als je dit hebt ingesteld en je geeft akkoord, dan krijg je een kleine cutscene hoe je vijand jouw aanval te voortduren krijgt. Dit ziet er zo ontzettend spectaculair uit (zie youtube-filmpje), dat het zeker geen straf is om een verdwaald vijandig monster te ontmoeten. Helaas zit er ook een andere kant aan het hele V.A.T.S.-gebeuren. Omdat dit er veelal bloederig en zeer gewelddadig uitzien, is de game verboden Down Under. In India is het spel verboden omdat er koeien in voorkomen, en die zijn nou eenmaal heilig in het land van de Hindoes.

Al met al denk ik dat ik geen woorden meer vuil moet maken aan een review. Immers, een review over zo’n spel schrijven – dat lijkt een schier onmogelijke opgave omdat er gewoon zoveel te doen is. Iedereen zal het spel ook weer anders beleven, en dat maakt zulke games juist zo leuk. Iedereen zal weer met andere verhalen uit de wereld van Fallout komen. Dit spel is echt een topper, zonder twijfel. Alleen de pure actie-gerichte gamer zal soms slaperig worden van de soms lange dialogen (die je overigens wel kunt doordrukken). Maar als je ook maar een beetje into RPG’s bent en toch van actie, avontuur en fantastische schemerwerelden houdt, dan kun je je met Fallout 3 echt geen miskoop begaan. Erewoord.

[yt=breedte,hoogte][/yt]