Tja, wéér een 2e Wereldoorlog game. En überhaupt wéér een oorlogsgame. Na vele delen van Call of Duty, Medal of Honor en natuurlijk ook de eerdere delen van Brothers in Arms (Earned in Blood en Road to Hill 30) hebben we het wel zo’n beetje gezien. Maar Hell’s Highway is anders. Waarom?

Nederlands tintje
Hell’s Highway (HH) is anders omdat het zich in – jawel – Nederland afspeelt! Om precies te zijn wordt de historische tocht van de geallieerden van Eindhoven tot Arnhem weergegeven. Dus als je in die lijn woont, is de kans groot dat je de omgeving herkent. Het boerenlandschap muteert zich regelmatig tot de randen van de toenmalige steden en diens industriële gebieden, waar de heftigste veldslagen van ons land plaatsvonden.In HH wordt je een soort Band of Brothers-verhaal voorgeschoteld. Op zich is dit vrij interessant, hoewel ik nog steeds van mening ben dat je zo’n tactisch schouwspel niet om het verhaal speelt. Dan zijn boeken bijkans veel interessanter. Het verhaal tussendoor komt ook niet helemaal uit de verf omdat de gelaatsuitdrukkingen van je teammaten geen enkele emotie verhullen. Daarom kun je weinig tot geen medeleven opbrengen met de situatie waarin jij en jouw jongens zich verkeren.

UnrealDat is op zich jammer en ook vreemd. Want de game draait namelijk op de Unreal 3.0 Engine, die we vooral kennen van Gears of War. En laten we eerlijk wezen; die ziet er niet bepaald verkeerd uit. Niet dat deze game er slecht uitziet, integendeel zelfs. Maar een grafische topper is het beslist niet.De game wordt ook helaas gekenmerkt door vele kleine bugs en irritaties. Het loopt allemaal gewoon niet zo vloeiend. Als je er eenmaal gedurende het spel aan gewend bent gaat het allemaal wel. Maar ons is 2 jaar geleden, tijdens de aankondiging, toch iets heel anders beloofd. Ubisoft blies hoog van de toren met ‘ongeëvenaarde graphics’ en ‘een spelervaring die zijn weerga niet kent!’ Helaas door het vele uitstellen van HH is de game geclassificeerd in de categorie van Call of Duty 3 en GTA:SA. Een lichte achteruitgang zelfs.

Lachen
Natuurlijk is een oorlog niet om te lachen, maar toch zit de nodige fun in de game verwerkt. Als je een headshot goed plaatst of een granaat precies op de ledematen van de Duitsers mikt, zie je de armen en benen letterlijk door de lucht vliegen – in slowmotion! Dat aspect is ogenschijnlijk wél goed uitgewerkt. De wapens waarmee je onze Oosterburen te lijf mag gaan zijn authentiek correct en hebben ieder zo hun specialiteiten.Je merkt al gauw dat je per se je squad nodig hebt om lastige missies tot een goed eind te brengen. Zonder je matties ben je nergens, en ook dat is dus goed nagebootst uit de werkelijkheid. Als je ze verkeerd positioneert leggen ze rap het loodje, dus het is letterlijk van levensbelang om essentiële tactieken uit je mouw te schudden. Denk hierbij aan op het juiste moment flanken, je bazooka gebruiken of een vervelende sniper uit een torentje knallen.

De waan van het moment
Wat mij vooral opviel was dat ik in het begin erg moest wennen aan het trage tempo en de onduidelijke missies. Maar naarmate ik verder de HH afliep en me steeds meer concentreerde op het oorlogsgebeuren en me liet meeslepen in de waan van het moment, begon ik het spel steeds meer te waarderen. Je schrapt het grafische en buggy gedeelte uit je systeem en je gaat gewoon lekker aan de slinger met je teamgenoten. Dan komt het rauwe oorlogsgevoel echt wel naar boven. Zeker in de donkere levels, die vreemd genoeg veel beter ogen dan de levels overdag.Wat ook erg slim gedaan is, is dat je normaliter vanuit de 1e persoon speelt, maar zodra je in de dekkingsmode staat schakel je automatisch om naar 3e persoon – waardoor je plots veel meer overzicht hebt. Handig, handig.

Conclusie
Het is spijtig, maar iedereen zal het met mij eens zijn dat BIA: HH niet de game is waarop we zaten te wachten en stiekem gehoopt hadden. Een spel uitstellen kan dus positief en negatief uitpakken. Helaas is dit uitstellen iets teveel van het goede (slechte) geweest en is de game vooral op grafisch gebied gedateerd. De gameplay kan hier en daar ook wel een poetsbeurtje gebruiken, maar op andere belangrijke gebieden doet BIA: HH het gewoon erg goed. Met name de Nederlandse verkeersborden, affiches en taal spreekt ons uiteraard erg aan en maakt de game voor ons vele malen interessanter. Bovendien is het een gratis stukje geschiedenisles waar je ouders wellicht ook blij mee zullen zijn. Alhoewel gratis…..60 euro is toch een hoop geld!Misschien eentje voor de budgetbakken, al klinkt dat ook weer wat neerbuigend.

Brothers in Arms: Hell’s Highway is onlangs verschenen voor de PS3, Xbox360 en PC. Voor de Xbox360 is tevens sinds 13 oktober 2008 een demo te downloaden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.