Een snufje Metroid Prime, een theelepel Half-Life 2 en een toefje Prince of Persia ; het eind vorig jaar uitgebrachte Timeshift is een beetje van alles wat, maar wat weet dit spel het geweldig te combineren!First-Person Shooter Timeshift kende vorig jaar een zeer ongelukkige timing. Het spel kwam eind oktober uit voor de Xbox360 en de PC. In die tijd moest het opboksen tegen knallers als Halo 3, Assassin’s Creed en natuurlijk Call of Duty 4. Het zal dan ook voor weinigen een verassing zijn dat dit spel bij de grote massa nauwelijks opviel. Desondanks is het een hartstikke fijne titel. Waarom? Dat lees je hieronder.

Verhaal?!?Het verhaal is, zoals het een echte FPS betaamt, flinterdun en vertelt over een uit het verleden teruggereisde Doktor Aiden Kronis. De beste man heeft een zeer vooruitstrevend leger gebouwd in de toekomst en probeert daarmee in het verleden de wereld te veroveren. Aan jou de taak om met jouw supersonische pak dit te voorkomen. Timeshift zou in eerste instantie worden uitgebracht voor de gewone Xbox en dat valt toch lichtelijk te zien aan de graphics. Over de toch zeer gedetailleerde graphics zit een gelikt HD-sausje wat duidelijk achteraf is aangebracht. Desalniettemin zijn de omgevingen zeer gevarieerd en stijvol in beeld gebracht. Alles lijkt hieraan te kloppen. Het spel is een toonbeeld van een linieare shooter, maar omdat sommige landschappen vrij open en groot zijn is dit geen enkel probleem. Je hoeft in ieder geval niet te lang te zoeken, wat in andere spellen soms wel eens vervelend kan zijn. De tijd zal het leren…De puzzels in het spel zijn leuk. Niet moeilijk of zeer uitdagend, maar gewoon leuk ter afwisseling. Natuurlijk moet je hier zoveel mogelijk je tijdsvoordelen goed benutten. Huh….?! Tijdsvoordelen? Yep, je kunt tijdens het spelen de tijd terugspoelen, de tijd vertragen en de tijd stil zetten. Vooral die laatste is leuk en ontzettend goed uitgewerkt. Ter voorbeeld: Je rent door de stilstaande regendruppels naar je vijand toe en pakt met een simpele druk op de knop zijn wapen uit zijn handen. Vervolgens laat je de tijd weer lopen en de soldaat zal zich peinsend afvragen waar zijn shotgun gebleven is, om hem vervolgens op een aardig schot hagel te trakteren. Dit kan enkele hilarische momenten opleveren!De A.I. is ook goed op peil. Als een tegenstander in bovenstaand voorbeeld zijn wapen kwijt is, zal hij gerust op zoek gaan naar een ander wapen in de buurt. Wederom een leuk detail. Het spel zit vol met zulke leuke details. Zo zul je de wind horen suizen als je op een metershoge steiger staat. De uitlaatgassen van je quad (die je zelf kan besturen) kun je bijna ruiken door het authentieke geluid ervan en de beeldvullende ontploffingen zul je door je scherm en speakers voelen trillen. Als laatste punt wil ik nog de physics aanhalen, welke erg sterk zijn uitgewerkt. Mensen vallen mooi van een hoog plateau af, het emmertje dat je omschopt verplaatst zich realistisch door de kamer en de puzzels zitten vol met slimme zwaartekracht-trucjes.Conclusie Aan alles is gedacht in deze actievolle shooter, zelfs aan de lekker lange speelduur van de single-player welke officieel rond de 14 uur ligt op de middelste moeilijkheidsgraad. De multiplayer is helaas niet van het hoogste niveau, maar biedt toch een aardig potje vermaak.Maar waarom is dit spel dan geen heuse topper? Misschien omdat het toch de epische eindbazen mist uit Metroid Prime, de geloofwaardige NPC’s (Non Playable Carachters) uit Half-Life 2 niet heeft en de halsbrekende toeren van de Perzische Prins niet kan evenaren. Desondanks een prettige ervaring en zeker een om in de gaten te houden voor de budgetbakken!
+ zeer vermakelijke shooter
+ mooie sfeervolle omgevingen
+ geluiden uitstekend- nergens echt vernieuwend