Wie kent deze game niet? The Settlers gaan al sinds het begin van de jaren 90 mee en de makers hebben onlangs hun laatste versie uitgebracht; The Settlers: Rise of an Empire. Ik heb de mogelijkheid gehad deze Game te kunnen spelen en wil mijn ervaring met jullie delen.

Je hebt 3 mogelijkheden om het spel te starten; Solospel, Netwerkspel of Online-spel. Ik ben begonnen als Solospeler. Je kunt dan kiezen om opvolgende missies te spelen (wat ik heb gedaan) of verschillende opdrachten te doen, bijvoorbeeld schapen verzamelen. Als je met de missies start kun je in het begin kiezen uit 2 ridders aan je ronde tafel. Als het spel vordert zul je uiteindelijk 6 verschillende ridders aan je tafel zien staan. Voor je een missie start kies je een ridder, ze hebben allemaal hun eigen skills, de ene kan bijvoorbeeld meer geld inzamelen, de ander zal er voor zorgen dat je settlers niet omkomen van de honger en weer een ander heeft veel kennis van het bouwen van gebouwen en zorgt er voor dat upgraden van je gebouwen goedkoper zal zijn. Per missie moet je jezelf omhoog werken om te promoveren zodat je de speciale gebouwen te kunnen maken om legers te maken en je settlers tevreden te houden.

De missies zijn wel verschillend van elkaar. Je hebt de Rode Prins als tegenstander, als je het solo missie spel speel, deze moet je weg jagen van je land en uiteindelijk verslaan. Je start elke missie met een stukje land wat al van jezelf is en vaak moet je dit uitbreiden door meer land te veroveren en kennis te maken met de buren. Deze hebben soms hulp nodig en zijn daarna graag bereid je te helpen met het ruilen van hun goederen tegen jouw goud. Op een gegeven moment kom je bij een missie die op tijd gaat, het word een race tegen de klok om de opdrachten zo snel mogelijk te vervullen. Maar wees niet gevreesd als je het niet lijkt te halen, kun je de missie altijd opnieuw doen tot het wel lukt!

Als je als Solospeler de verschillende opdrachten gaat doen kun je uit een lijst kiezen welke je wilt spelen. Ik heb er voor gekozen om 15 schapen te verzamelen. Je start op een kleine map en door het claimen van nieuwe stukken land komen deze beestjes van zelf naar je weide toe lopen. Het is wel oppassen voor je vijand want deze loopt ook op de map rond en aast ook op de schapen die jij wilt hebben.Ook heb ik met een viertal vrienden het Netwerkspel gespeeld. Je kunt teams maken of allemaal strijden voor je eigen stukje land. Hier moet je de anderen verslaan, hun legers uitdunnen en uiteindelijk hun dorp vernietigen. Het ligt er ook aan welke map je hebt gekozen, maar op sommige kun je nog handelen met een dorp op de map (die je eerst moet ontdekken) of je kunt huurlingen inhuren om met je mee te strijden.

Hoe zorg je dat je settlers overleven onder jouw hoede? Het heeft er ook een beetje mee te maken in welk langschap je je begeeft. Bevind je je in de sneeuw, dan is het lastig om bepaalde grondstoffen te krijgen. Graan groeit niet in de sneeuw en vissen is erg lastig als het riviertje bevroren is. In de woestijn heb je weinig vruchtbare grond om je graan te laten groeien of je koeien of schapen te stallen. Het meest ideale is natuurlijk het mooie groene landschap, maar als je daar aldoor terecht komt word dat ook snel saai denk ik. In deze landschappen is het vaak mogelijk om te ruilen met je buren, zodat je wel aan de grondstoffen kunt komen die je nodig hebt.Je start altijd met een kasteel, kathedraal, pakhuis en een marktplaats. Ook zijn er altijd wel wat herten of zwijnen in de buurt te vinden en bomen om je dorp uit te gaan breiden. In je navigatie kun je zien wat de eisen zijn om de volgende sets gebouwen vrij te spelen. Je moet dus altijd jezelf opwerken om legers te kunnen maken. In je navigatie (rechts onder) kun je zien wat er voor nodig is voor de volgende upgrade.

Al met al is het wel een game die je een aantal uren zoet houd. Wat wel vervelend is als je al een tijdje met een missie bezig bent en dan als nog verliest, helemaal als deze op tijd loopt. Maar gelukkig kun je hem zonder problemen weer opnieuw starten. Verveld is ook dat je telkens de missies met het zelfde liedje start, alles opnieuw opbouwen. Op een gegeven moment ben je daar ook wel weer flauw van. Daarentegen ziet het er best mooi uit, kun je je settlers op de voet volgen met wat ze uit spoken en de omgevingen zien er heel mooi uit. Als Solospeler kun je je uren vermaken met de missies of de opdrachten die er te doen zijn of je trommelt wat vrienden op om het tegen elkaar op te nemen in de Multispeler optie. Ach, wat kan ik nog meer zeggen? Als je de eerdere Settlers hebt gespeeld moet je deze gewoon ook hebben en als je het nog niet kent, dan kun je een gratis single player demo downloaden door naar een van de volgende links te gaan:
Gamespot
(registratie verplicht)Multiplay (registratie verplicht)
GamersHell (geen registratie)