Het verhaal.
Het verhaal van Halo 3 loopt perfect op met de al eerder verschenen delen. Het gaat dus over de masterchief, wie een uitzonderlijk sterke Spartan is, die de mensen helpt om Prophets te vernietigen. Prophets gelooft namelijk in de 7 Halo ringen, die vernietigd moeten worden. Als je dit doet komt er een nieuw goed pad vrij. Dit klopt echter niet helemaal, want als Halo kapot gaat, gaat iedereen kapot. In de vorige delen vocht je tegen de Covenant , die ook in de vernietiging van de ringen geloofde. Nu ziet een deel van de Covenant (de Elites) eindelijk in dat hun geloof inderdaad verkeerd was en horen ze bij jou team. Het doel van het spel is om samen met Arbiter (de Elitebaas), Prophets te stoppen.

De Graphics.
De Graphics van Halo zijn vrij slecht, zeker als je net een game als BioShock hebt gespeeld valt deze game behoorlijk tegen. Toch heeft Bungie goed werk verricht, want het zijn wel weer de vertrouwde graphics waarvan ik kan zeggen; ‘yap, dat is halo’ en dat geeft je ook weer het bekende halo sfeertje waardoor je weer écht in het spel zit. Ook sta je nooit in een compleet lege kamer omdat Bungie altijd wel ergens iets neerzet.

Tactiek.
Ik heb wel gemerkt dat je in Halo 3 met veel meer tactiek moet spelen dan bij de vorige delen, zo heb ik eigenlijk wel gebruik gemaakt van alle wapens, terwijl ik normaal de saaiste weggooi. Het A.I. van je vijanden zijn ook véél beter geworden, het is niet meer even schieten en een granaatje gooien, nee ze ontwijken alles dit keer écht. Brutes schuilen nu ook even achter muren met als gevolg dat ik op het puntje van me stoel moest zitten om ze te raken. Het leek wel dansles met dat heen-en-weer geloop van hun!

Equipment.
Ja hoor, Bungie heeft weer een nieuwe functie gedropt, goed voor de variatie en ik heb me er dan ook kostelijk mee vermaakt. Er zijn een hoop verschillende equipments, en je kan er maar 1 tegelijk hebben. Gelukkig kan je als je weer een andere equipment vind kun je ze wel switchen net zoals met wapens. De equipments zijn eigenlijk handige bijwapens, zoals een beschermkoepel of een mijn. Je krijgt echter wel schade als je in je eigen mijn trapt, wat je ook gewend bent van de granaten, maar dit hebben de vijanden natuurlijk ook. Het is dan ook zeker leuk dat je vijanden deze dingen ook kunnen gebruiken en dat ze die dus ook kunnen droppen. Bungie heeft hier zeker wat extra speelplezier mee toegevoegd, want het duurt wel een tijdje voordat je alle equipments onder de knie hebt.

Maten.
Als je de game halo 3 speelt ken je waarschijnlijk wel de maatjes, de maatjes die je het liefst kapot schiet omdat ze weer eens voor je lopen terwijl je op een Aliën aan het schieten bent, en dan is er altijd nog een maat die niet dood kan, dus het level uitspelen zonder hun is onmogelijk. Helaas voor ons gamers, het A.I. van je maten is er niet beter op geworden, natuurlijk maakt dit het spel wel moeilijker maar soms is het misschien een beetje té extreem. Zo zat ik bijvoorbeeld in de gunner van een warthog en liet ik mijn maat rijden, wat denk je? BAM recht het ravijn in, op zulke dingen zouden ze eigenlijk wel getraind moeten zijn. En ja, ze lopen nog steeds voor je voeten als je een lading kogels op een vijand schiet, en het ergste is nog dat ze het jouw kwalijk nemen terwijl ze er zelf gewoon in lopen!

Wapens.
Je hebt nog steeds van die leuke gunners waar je in kunt zitten, alleen kan je nu ook de gun eraf trekken. Je zult denken dat de game nu misschien te makkelijk is, maar daar heeft Bungie dan ook weer een maniertje op gevonden, ze maken de guns namelijk zwaarder zodat je heel langzaam loopt en de gun heeft geen oneindig aantal kogels als je het eraf trekt. Daarnaast heb je nog nieuwe wapens en granaten die je zeker niet teleur zullen stellen!

Media.
Als je een level hebt uitgespeeld is deze opgeslagen in je theater. Daar kan je jouw filmpjes nog nakijken, en er weer regelrecht screenshots uitnemen! Maar niet alleen de filmpjes van jouw missies worden opgenomen, ook de filmpjes van de (online) multiplayer zijn van toepassing. Je kunt al je filmpjes met je vrienden sharen via Xbox-live, dus laat andere maar zien hoe goed jij speelt. Via USB-sticks, streaming programs of nog andere dingen kan je jouw filmpjes ook uploaden naar je pc zodat ze bijvoorbeeld ook op YouTube kan zetten.

Multiplayer.
Halo staat vooral bekend om zijn multiplayer, iets waar Bungie ook deze keer weer in geslaagd is. Zo kan je nu ook je eigen maps maken, en daarop online met je vrienden spelen! Want de online functie is de reden waarom Halo uiteraard nooit verveeld. De game uitspelen, wat je nu overigens ook online met andere kan doen, is maar een klein deel van het spel. Het feit dat je nu filmpjes kan maken en screenshots dat is leuk! Vooral nu ze een speciaal niveausysteem hebben gemaakt, waardoor je niet opeens tegen pro’s of juist noobs speelt zoals je vaak hebt bij online FPS games. Wat ook positief is, is dat je de multiplayer met 16man kan spelen, terwijl dat bij de meeste games er maar 4 zijn.

Mening
Halo is een toffe FPS shooter voor de next-gen console, het heeft een ontzettend goede storyline en ook de online functie is het geld dubbel waard, alleen ben je op sommige momenten net iets te afhankelijk van je maten als je naar hun A.I. kijkt.Aanrader; kopen als:-Je een game met een goede storyline zoekt.-Je eens lekker online wil spelen.-Je eigendunk bent en wil zien hoe goed jij speelt door het op te nemen.Aanrader; niet kopen als:-Je pietje precies bent en alleen een game met geweldige graphics wil spelen.-Je niet van schietspelletjes houdt.-Je geen online-functie hebt.

Deze review is geschreven door XLGamer. Hartelijk bedankt om deze review met ons te delen. De game is gespeeld op de XBox.